Bentuk bumi menurut al-Qur'an adalah seperti apa?

Ada dakwaan mengatakan yang Qur'an mengatakan bahawa bumi ini berbentuk seperti telur burung unta. Pertama kali mendengar dakwaan ini adalah dari ceramah Dr. Zakir Naik. Saya ada bukunya yang bertajuk "The Qur'an and Modern Science" dan saya merancang untuk membuat artikel membidas dakwaan-dakwaan dalam buku itu.

Untuk post ini, saya ingin menyentuh dakwaan tentang telur burung unta itu. Untuk makluman, telur burung unta adalah berbentuk bujur dan kalau dilihat, adalah sedikit menyerupai bentuk bumi. Dakwaan 'telur burung unta sama sperti bumi' ini telah diulang oleh ramai Muslim untuk berdakwah kononnya Qur'an bercakap tentang fakta sains yang orang tidak tahu pada waktu itu. Saya sendiri juga mempercayai dakwaan ini untuk satu masa yang lama sebelum tersedar kesilapan saya.

Menurut Dr. Zakir Naik dalam bukunya:

“And the earth, moreover, Hath He made egg shaped.” [Al-Qur’aan 79:30] 
The Arabic word for egg here is dahaha, which means an ostrich-egg. The 
shape of an ostrich-egg resembles the geo-spherical shape of the earth. Thus 
the Qur’aan correctly describes the shape of the earth, though the prevalent 
notion when the Qur’aan was revealed was that the earth is flat. (Sumber)

Ayat di atas sebenarnya adalah satu-satunya ayat yang kononnya menunjukkan bumi ini adalah bulat menurut al-Qur'an, kerana menurut ayat-ayat Qur'an yang lain, kesimpulan yang boleh kita dapati adalah bumi adalah leper, sepertimana kepercayaan masyarakat kuno.

Untuk dakwaan telur burung unta ini, ia satu kesilapan kalaupun bukan satu pembohongan. Ayat Qur'an yang digunakan adalah surah an-Nazi'at 79:30. Ia berbunyi:

Dan bumi sesudah itu dihamparkannya (dahaha). (79:30)

Penterjemah bahasa Inggeris seperti Yusuf Ali, Pickthall, Muhsin Khan, Shakir dan banyak lagi semuanya tidak menterjemahkan kata "dahaha" sebagai "telur burung unta" tetapi sebagai "spread the earth", "flatten the earth" dan "extended the earth". (Rujuk sini). Jadi dari mana kata telur burung unta ni didapati?

Bahkan, menurut laman sesawang Islamtoday.net, sebuah laman Islamik, dakwaan bahawa kata "daha" itu bermaksud telur burung unta adalah salah.

"Whoever uses the word to refer to the egg or to the shape of the egg is being inexact in his linguistic usage." (Sumber)

Sebenarnya "daha" tu merujuk kepada tanah dimana burung unta itu menanam telurnya, bukan telur itu sendiri. Ini disahkan oleh kamus Arab Lane's Lexicon:

Sumber: Lane's Lexicon m/s 857 (pautan)

Ini disahkan lagi oleh laman Islamtoday.net:

"From this, we must understand that the word is not used for the egg itself but rather for the flattened depression where the ostrich deposits its egg."


Kenapa nak sangat samakan bentuk bumi dengan telur burung unta? Kerana kalau dilihat keduanya, memanglah ada sedikit persamaan, jadi untuk tujuan dakwah, ayat al-Qur'an pun diselewengkan maksudnya seolah-oleh bersetuju dengan sains.


(sumber: blic.rs)

Tapi kalaupun ayat di atas betul merujuk kepada telur burung unta (walaupun jelas tidak), ia masih salah. Gambar di atas ni sebenarnya dah di-edit, cuba kita lihat lagi gambar telur burung unta:





Ada bentuk bumi ke?

Sebenarnya, ada banyak ayat yang mengatakan bumi ini "dibentang" dan menurut pentafsir popular seperti Abdullah Yusuf Ali, ia dibentang seperti karpet.

Dan bumi ini Kami bentangkan..(15:19)
(Dia lah Tuhan) yang telah menjadikan bumi bagi kamu sebagai hamparan.. (20:53)
 Dan juga (keadaan) bumi ini, (bagaimana) Kami bentangkan dia sebagai hamparan.. (50:7)
Dan Allah telah menjadikan bumi bagi kamu sebagai hamparan (71:19)

Bahkan kalau kita lihat penterjemah Abdullah Yusuf Ali, dia terjemahkan sebagai "karpet".

"'And Allah has made the earth for you as a carpet (spread out), (71:19)

Mari kita lihat ayat 88:20.

And at the earth, how it is spread out?  (al-Ghasiyah 88:20)
Dan bumi bagaimana ia dihamparkan?

Ayat ini menggunakan kata سطحت "sutihat" yang diterjemahkan sebagai "spread out". Ia berasal dari kata akar سطح  dan kalau kita lihat kamus (sumber) antara maksudnya seperti berikut:

-to stretch out on the ground
 - vary or extend between soecified limits
 - extend to something; be able to strech up, out etc - to open out
 - open the fold or folds of; outspread
 - open out from a rolled-up state or display or be displayed in this form
 - flatten something with with a roller

Ia lebih merujuk kepada melebarkan, meleperkan, atau menghamparkan. Mungkin ada Muslim yang ingin membalas dengan mengatakan bumi ini dihamparkan dari pandangan kita, yakni ia nampak rata dari pandangan manusia. Atau, karpet tidak semestinya dihampar pada permukaan yang rata seperti lantai. Bagi saya, ini jawapan yang tidak kukuh langsung. Seharusnya bahasa yang digunakan adalah relevan untuk sepanjang zaman dan tidak mengelirukan. Bila kita kata bumi ini dihamparkan seperti karpet untuk kita, ia sudah tidak relevan lagi, kerana kita tahu bumi ini berbentuk bulat. Allah juga sepatutnya menjelaskan kekeliruan umum bahawa bumi bukan berbentuk leper tetapi bulat. Ini suatu maklumat yang sangat penting.

Perkara yang menarik, al-Qur'an langsung tidak menyebut apa-apa tentang "bumi berputar mengelilingi matahari", atau "bumi berputar pada paksinya". Langsung tidak ada, cubalah cari, nescaya ia hanya akan membuang masa kamu. Ini satu maklumat yang sangat penting, tetapi tidak disebut. Yang disebut, hanyalah bulan dan matahari mengelilingi bumi, pada orbitnya, dan ini diulang-ulang berkali-kali. Kenapa ya?

Oh yalah, Muhammad berasal dari masyarakat kurun ke-7. Faham-fahamlah..

-------------------------------------

Nota tambahan II (Jawapan kepada sebuah komen di bawah)

Ada yang mengatakan al-Qur'an cuma menyebutkan "sebagai" hamparan, dan bukannya hamparan. Ini tidak benar, kerana melihat ayat ini dalam bahasa Arab perkataan, "sebagai" itu tidak ada. Contohnya:

Qur'an 71:19
وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ الأَرْضَ بِسَاطًا

Dan Allah menjadikan bumi untukmu, kawasan yg luas. 

Kawasan yg luas di sini boleh dikatakan sbg hamparan juga, sbb ia merujuk kpd kawasan rata yg luas, sebab itu pnterjemah Melayu kadang-kadang menterjemahkan ayat ini mnggunakan prkataan "sebagai hamparan", tetapi dalam ayat di atas, ia lebih tepat diterjemahkan sebagaimana terjemahan di atas. Kamus Arab agung, Lanes Lexicon, menyebut salah satu maksud yang sering digunakan bagi perkataan بِسَاطً, yakni adalah menghamparkan karpet (Rujuk sini, kolumn dua, perenggan dua: http://www.tyndalearchive.com/tabs/lane/)

Sudah boleh nampak apa bayangan penulis Qur'an tentang bumi di sini, dia prcaya bumi ini rata, seperti karpet.

Dalam ayat-ayat lain pula, memang jelas tidak ada prkataan "sebagai". Contoh:

Qur'an 15:19
وَالأَرْضَ مَدَدْنَاهَا

Dan bumi, telah kami regangkan, hamparkan (madadna ha)

Sama juga dgn Qur'an 50:7
وَالأَرْضَ مَدَدْنَاهَا

Dan bumi, telah kami regangkan, hamparkan (madad naha)

Rujuk maksud madad di sini: http://corpus.quran.com/wordbyword.jsp?chapter=50&verse=7#(50:7:1)

Ia bermaksud meluaskan, dan lebih merujuk kepada meluaskan sesuatu permukaan yang rata di atas tanah. Penterjemah-penterjemah Inggeris lain menyebutnya sbgai "spread out", meluaskan sesuatu yg rata, memanjangkan.

Kamus Arab Lane's Lexicon pula menyebutkan Madad, drpd prkataan Madda, bermaksud stretch out, atau permukaan yg ditarik pada hujungnya untuk diluaskan, diregang. (Rujuk: http://www.tyndalearchive.com/tabs/lane/)

79:30
وَالأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا

Dan bumi, setelah itu kami hamparkan

Terjemahan yang lebih tepat, iaitu menghamparkan, bukannya "telur burung unta" sepertimana kesalahan Zakir Naik.


Surah 13:3 juga menggunakan perkataan "Madda", iaitu prkataan asal bg "madad" sprti yg disebut di atas.
وَهُوَ الَّذِي مَدَّ الأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ

"Dan apabila bumi dibentang luas (madda) dan dijadikan padanya gunung-ganang"

Perkataan "madda" yang digunakan, adalah perkataan yang sama yang digunakan juga untuk merujuk kepada bayang-bayang yang memanjang.

25:45
أَلَمْ تَرَى إِلَى رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَلَوْ شَاءَ لَجَعَلَهُ سَاكِنًا ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلاً

"Tidakkah engkau melihat kekuasaan Tuhanmu? - bagaimana Ia menjadikan bayang-bayang itu terbentang (madda) dan jika Ia kehendaki tentulah Ia menjadikannya tetap (tidak bergerak dan tidak berubah)! Kemudian Kami jadikan matahari sebagai tanda yang menunjukkan perubahan bayang-bayang itu"

Nampak tidak bagaimana Allah menggunakan perkataan yang sama untuk merujuk kepada bayang-bayang yang "dipanjangkan" seperti bumi juga "dipanjangkan" atau diluaskan, dn dihamparkan serta dibentangkan. Penulis Qur'an percaya bumi ini adalah rata.

Kalau perasan, selalu bila Allah cakap bumi diluaskan, diratakan, akan disebut juga gunung-ganang diletak sebagai pasak, contoh 13:3. Gunung-ganang disebut sbg berfungsi utk mengelakkan bumi daripada bergoyang (blh rujuk tulisan sy di sini)

Disebabkan Allah prcaya bumi ini rata dn blh brgoyang ke sana ke mari, jadi gunung-ganang diletakkan bagi tujuan menjadikan bumi ini stabil, ibarat mencucuk paku pada kertas atau kain di lantai, untuk mengelakkan ia daripada bergerak.


Sepatutnya jelaslah bagi kita apa di dalam minda penulis Qur'an itu.

----------------------------------

Nota tambahan asal

Ayat-ayat lain yang membantu kepada kepercayaan bumi ini rata, termasuklah di bawah.

Contohnya, ayat menghadap kiblat:

Oleh itu palingkanlah mukamu ke arah masjid Al-Haraam (tempat letaknya Kaabah); dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya. (2:144)

Perintah untuk menghadap kiblat hanya masuk akal kalau bumi ini berbentuk rata, ertinya, semua orang boleh menghadap tempat yang sama. Tapi kalau bumi ini sfera, ia adalah sesuatu yang mustahil. Seseorang yang berada di Malaysia misalnya, apabila bersolat akan menghadap ke angkasa lepas kalau dibuat satu garisan lurus dari tempat solatnya, dan ia tidak akan menghadap Mekah. Semua orang pun boleh lihat perkara ini, tapi atas sebab menurut perintah Allah, perkara yang mustahil pun dipercayai pasti ada hikmahnya.

Ayat kedua adalah berkenaan dengan perintah berpuasa:

Dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (2:187)

Perintah berpuasa sebenarnya hanya akan menjadi adil buat manusia kalau semua kawasan di dunia ini mempunyai waktu siang dan malam yang sama. Tapi seperti yang kita tahu, mereka yang tinggal berdekatan dengan kutub utara dan selatan akan menghadapi waktu siang dan malam yang sangat berbeza dengan mereka yang berada dekat dengan garis khatulistiwa lagi-lagi pada musim tertentu.

Banyak penduduk di negara-negara Eropah yang terkesan. Misalnya, di Norway, dari 19 April sehingga 23 Ogos, matahari tidak akan terbenam langsung. Lagipula, pada sesetengah waktu, seperti bulan Jun, negara Norway akan menghadapi waktu siang selama 19 jam dan waktu malam hanya 5 jam.

Di Stockholm, Sweden pada bulan Jun ada 18 jam sebelum matahari terbenam dan waktu puasa bermula pada pukul 3.47 pagi dan berakhir pada 9.45 malam. Di Iceland pula boleh mencecah 21 jam waktu matahari terbit dan terbenam.

-----------------------------------


Kesimpulan

Membaca semua ayat-ayat Qu'ran tidak akan menyebabkan seseorang itu membuat kesimpulan bahawa bumi ini berbentuk sfera (atau lebih tepat oblate spheroid), ia hanya merujuk kepada permukaan bumi yang leper dan rata. Disebabkan para Muslim sekarang sudah ada pengetahuan tentang sains, mereka secara automatik akan cuba untuk merasionalkan ayat-ayat Qur'an yang salah ini, dengan pengetahuan mereka bahawa bumi berbentuk sfera. Rasionalisasi ini menjadi mudah kerana mereka hanya menuruti kata-kata ustaz-ustaz mereka. Hakikatnya mereka tidak tahu pun tentang ayat-ayat di atas kerana majoriti orang-orang Islam tidak mengenali kitab agama mereka sendiri.

Kalau mereka cuma diajar tentang Qur'an saja, dan tidak diberitahu tentang fakta sains, tentulah mereka akan percaya bumi ini rata sepertimana masyarakat kuno.

Tafsiran Dr. Zakir Naik adalah tidak benar dan hanya dibuat untuk tujuannya sebagai seorang apologis. Sebaliknya, kesimpulan yang akan dicapai sebenarnya adalah the earth is flat, yakni, burung unta meratakan tanah setelah menanam telurnya. Inilah ajaran al-Qur'an. Al-Qur'an langsung tidak mencabar kepercayaan umum pada waktu itu bahawa bumi ini berbentuk sfera.

Bagaimana hendak mencabar, Muhammad sendiri tiada ilmu tentangnya, dia sendiri percaya bumi ini rata.

Mungkin orang boleh membalas dengan berkata, "Yalah, sebab Allah nak orang Arab pada waktu tu terima Islam dengan mudah tanpa membebankan dengan fakta sains yang mereka tak faham". Tapi yang anehnya, Qur'an boleh pula bercakap tentang embryologi (dalam tiga ayat sajalah), bumi ini ada tujuh lapis, langit ini ada tujuh lapis, Nabi telah naik melepasi langit ketujuh dan pelbagai lagi dakwaan yang hebat-hebat dan tak masuk akal. Kenapa pula tak boleh bagi clue sekurang-kurangnya tentang keadaan bumi ini yang berbentuk sfera? Bukankah dia Maha Bijaksana? Takkanlah perkara mudah ni pun tak boleh buat.

Di dalam bahagian kedua pula, saya akan menulis tentang matahari dan bulan menurut al-Qur'an.

Comments

  1. semoga kamu banyak mempelajari ilmu yang sempurna ini. sungguh bodoh mendengar dan langsung berkata. kamu hanya berpihak kepada pemikiran ingin menyalahkan Dr zakir naik. bukan untuk mencari kebenaran yang haqiqi. semoga kebodohanmu ini tidak merusak pemikiran orang lain yang selalu ingin menyalahkan orang lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila sebut secara spesifik, apa yang awak rasa bodoh itu, dan sila beri satu sumber dari mana-mana kamus bahasa arab yang kata daha itu bermaksud telur burung unta, SATU pun cukup.

      Anda tidak akan menemuinya. Dr. Zakir Naik tersilap dalam hal ini dalam usahanya untuk menyebarkan dakyah Islam.

      Delete
    2. Masya Allah... Moga Allah beri hidayah buat saudara.

      Bagaimana saudara menidakkan kebenaran tentang Islam?Masya Allah...ini melibatkan soal akidah ..soal jatuhnya kafir krn ini merupakan cabang2 iman iaitu dgn mempercayai benda2 ghaib.Islam dan sains itu adalah berkait. Jika ayat2 di dalam Quran itu satu penyelewengan maka bagaimana Nabi Muhammad yg tdk tahu membc dan tdk berilmu itu tahu ttv kejadian langit dn bumi yg terbentuk 7 petala langit dn bumi..bagaimana pula kaitan dgn lebih yg diterang secara terperinci ttg 16 kromosom bg setiap pasangan lebah jantan dan betina? Masya Allah ilmu saudara ni masih dangkal ..setitis pun belum cukup utk mempertikaikan kebesaran dan mukjizat Muhammad s.a.w dgn Quran!

      Jgn hny rujuk pd ayat2 tertentu dr surah2 tertentu anda rs anda pakar dlm ilmu sains dn tahu ttg segala kejadian dlm bumi dan alam semesta.

      Mereka yg menjelaskan Al Quran merujuk kpd hadis sahih...tp saudara rujuk pakai apa ilmu sains saudara? Albert Einstain kah??? Adakah saudara wujud pd zmn mereka atau saudara blh mengembara ke alam lain sprt Muhammad dlm peristiwa israk mikraj?

      Tahukah saudara dgn artikel saudara blh membuat org yg iman nya nipis blh jd keluar dr Islam? Itu bezanya krn dgn ilmu cetek sains saudara krn di dlm Islam ada terbhg kpd 2 ilmu itu Naqli dan Taqli. Al Quran itu umpama manual kpd manusia ttp hadis adalah penerangan lanjut. Kalau seorg doktor pun nk tahu penyakit pesakit dia pun kena buat byk rujukan...kena refer pd pakar2 lain dan buku2.

      Subhanallah..sy hrp saudara buat solat taubat segera. Mohon pengampunan dariNya.Jika saudara pilih sains berbanding Al Quran jelaskn pd sy dr mn, bagaimana kewujudan saudara sebenarnya??

      Delete
    3. Saudara Definal Shofyan

      Ya memang benar sy memilih sains berbanding al-Qur'an, kitab ciptaan manusia dari padang pasir pada kurun ke-7

      Berkenaan 7 petala langit dan kromosom tu, sy boleh saja jawab dan beritahu saudara bagaimana hal ini langsung tidak menunjukkan yg Muhammad tu kononnya menerima wahyu dari Tuhan. Konsep tujuh langit misalnya, juga dipercayai oleh orang Yahudi, dan disebut didalam kitab Talmud mereka. Muhammad cuma menciplak idea mereka, itu saja. Anda klaim itu idea anda, tp agama lain telah dulu menyebutnya, termasuklah agama Hindu.

      Kenapa tujuh? Kemungkinan besar krn msyarakat kuno prcaya kpd 7 anggota sistem suria, matahari, bulan dn lima planet yg mampu dilihat mata kasar. Dari tamadun Babylon sehingga tamadun Greek, semua org percaya ini sajalah yg berputar mengelilingi bumi, maka tercetuslah idea 7 petala langit ni, setiap planet mnduduki satu langit. Allah pula kononnya di luar langit ke tujuh.

      Berkenaan kromosom tu, Qur'an tidak memperincinkannya, cuma pendakwah Islam mengatakan perkataan an-Nahl (lebah) itu muncul pada ayat ke-16 surah itu. Anehnya, perkataan2 lain sprti lembu, babi, kera, anjing, burung dn pelbagai lagi binatang2 yg disebut tidak pula menunjukkan pattern yg serupa.

      Saya tak kisah kalau orang yg iman nipis akan murtad selepas membaca artikel-artikel saya. Sy ingin mengajak masyarakat berfikir, dn bg mereka yg memilih utk murtad selepas mngetahui perkara2 ini, baguslah, mata mereka telah dibuka.

      Sy tidak perlu mengembara ke zaman Einstein, cukuplah dgn membaca karya tulisan mereka yg diperturunkan kpd kita. Takkan ini pun perlu sy bagitau? Hadis sahih dn Qur'an masing2 ada kesilapan dn kelemahan, apakah saudara brsedia utk mengubah kepercayaan saudara apabila ini ditunjukkan kpd saudara? Sila baca lg artikel2 sy yg lain..

      Delete
    4. hey abu yusuf, Muhammad itu gimana caranya menjiplak kitab orang yahudi ? sedangkan beliau itu buta huruf ? kalau kau merasa benar, carilah itu kesalahan dalam alquran, dan buatlah 1 ayat baru jika kamu mampu.

      Delete
    5. Hey Agam Gumilang,

      Muhammad buta huruf tidak berarti dia itu seorang yang bodoh atau bego. Seseorang itu bisa saja belajar secara mendengar dn menghafal. Ingat, kaum Yahudi dan Kristian itu ramai sekali di Mekah dan Madinah, dan Muhammad itu ketika memulai dakyahnya, sudah berusia 40 tahun.

      Bukannya anak2 kecil yang tidak mengenali dunia.

      Delete
  2. Amal Makruf Nahi Mungkar

    Cukuplah sekadar sy berpegang pada Kalimah Syahadah dengan Percaya Tiada Tuhan Yang Disembah Melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah,maka tdk perlu lg sy berdebat dengan anda sedangkn jawapan ttg cara dan bagaimana anda wujud ke bumi ini pun tdk dpt anda terangkan.

    Maka apa tujuan anda wujud? Sy rs ini pun tdk mungkin mampu anda jwb.Kalau singguh Muhammad tu penipu dh tentu dlm Quran tu cerita berkisar ttg dia dan kehidupan serts kerabat dia shj. Buat apa dia nk cerita kisah2 Nabi lain dn kitab2 lain yg Allah turunkn beratus2 tahun seblm wujudnya Muhammad. Tahukan saudara di dlm Surah Maryam shj ayat mengenai kisah Maryam dan anaknya Nabi Isa melebihi Surah Muhammad? Serta byk lagi surah2 lain yg bercerita ttg Nabi Isa dgn kitab Injil dan Musa dgn Kitab Tauratnya utk kaum Bani Israel?

    Tak perlu nk dihurai knp mesti lebah ttp tdk binatang lain? Jika nyamuk pun ada cerita dlm Quran makna kata manusia yg tak blh nak terangkn kejadian asal usul pun jgn nak berlagak sombong pd Allah. Hatta nk cipta serangga yg kerdil mcm nyamuk pun tak mampu. Kalau nk cite semua ttg semua makhluk kt muka bumi ni rs2 brp tebal kitab Quran yg kita mampu cetak? Anda org yg blh fikir logik kn?

    Kalau nk cite psl Al Quran ni dia bukan mcm buku cerita yg dikarang oleh manusia ikut bab ..ikut jilid saudara.. sbb tu dikatakan Quran itu Asbabun Nuzul ikut sejarah ikut tamadun ..dn brp byk kehancuran kaum yg Allah ceritakn di dalamnya.

    Jika saudara blh kt Al Quran adalah dongengan Muhammad anda silap sama skali krn di dlm Al Quran turut menyatakan kitab2 suci yg Allah turunkn buat Nabi utusanNya mengikut kaum mereka.Dan sekiranya anda menyatakan ayat2 Quran adalah palsu maka sy jg blh mempertikaikn perkara yg sama dgn teori2 sains anda yg langsung tak berasas. Tp sy tdk mahu berdebat dgn orang yg telah Allah kuncikan hatinya dr beriman kpd pelengkap kitab2 lain seprt Taurat,Zabur dan Injil krn Allah tlh janjikan azab besar yg menimpa bg yg kafir. Baca Quran kasi khatam dl!
    Rujuk surah An Nahl ayat 104-110.
    Simpati buat saudara.

    FYI : Nama sy Fatimazuraida Abd Rahman dan saya seorang yg berpegang teguh pada agama yg satu. Artikel2 anda lain pun dh hbs sy baca tp sy mampu tertawa je. Dan jwp utk anda silap besar jika anda rs sy tergugat dgn cerita teori sains anda yg sy rs anak sy tingkatan 1 pun mampu hasilkn teori mengikut hujah2 dlm Quran lebih baik dr anda.

    Sy terguna akaun google suami ketika membalas komen anda pg td. Moga yh baik itu datangnya dadi Allah s.w.t dn yg khilaf itu dr sy sekadar hambaNya yg cuma mengharap redha dr DIA.

    Boleh bc link ni utk tmbh ilmu kasi mantap dulu

    https://m.facebook.com/permalink.php?id=356415154427945&story_fbid=360845753984885

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy tidak ingin berdebat dengan seorg yg berfikiran tertutup dn telah dicuci pula otaknya, seperti anda.

      Blog ini tidak hanya mengkritik Islam, tetapi turut juga mengkritik agama-agama Kristian dan Yahudi dan membongkar tentang agama mereka. Saya tidak melihat mereka merungut atau mengugut saya.

      Ini internet, semua orang boleh memberikan pandangan masing-masing. Kalau tak suka, dipersilakan utk meninggalkan blog ini, anda tak dijemput pun.

      Delete
    2. Salam Tim. Maaf ya, sebenarnya blog ni masih beroperasi seperti biasa. Kebebasan bersuara adalah hak mutlak setiap individu, tak suka, pergi baca blog lain.

      Have a nice day.

      Delete
  3. Oh man I hate people who copy and paste from Wikipedia. Anyways, I'm going to translate it for you now.

    The word "Daha" has a couple meanings in Arabic: to even out, to roll, to spread/extend, cause to become egg shaped.

    Now, the "ha" suffix means "it". So when you say "Dahaha" it translates to a few things (depending on context): Rolled it out, expanded it, evened it out, or made egg-shaped.

    Hope this helps! Let me know if you have other questions =]

    - I just had a look at the definitions the user provided for the Arabic words and there are a lot of mistakes. I think the word you provided is from the Quran? Anyways, those translations are being based on "modern" Arabic translations and not the original meaning of those words. An example would be: today the word "youm" translates and is used as "day", the original translation is "period of time". So that source is not reliable.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I did not copy from Wikipedia.

      Please give me Arabic dictionary references, saying that "Daha" means egg-shaped. Egg is Baydah بيضة and daha, as I've stated, refers to the place where the ostrich deposits the egg, NOT the egg itself.

      I've given what an Islamic source have stated, you can click the link above, it says:

      "Whoever uses the word (daha) to refer to the egg or to the shape of the egg is being inexact in his linguistic usage."

      "We must understand that the word is not used for the egg itself but rather for the flattened depression where the ostrich deposits its egg."" (Source: http://en.islamtoday.net/node/667)

      Fakih, what do you mean not reliable? Youm does mean day. Anyone who has any basic knowledge of Arabic knows this. It can mean "period of time", but the most common usage is "day", and the Qur'an never explains what it means, it just says Youm and Islamic scholars generally translates it according to the most common and understandable meaning, which is "Day"


      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. "Perintah berpuasa sebenarnya hanya akan menjadi adil buat manusia kalau semua kawasan di dunia ini mempunyai waktu siang dan malam yang sama. Tapi seperti yang kita tahu, mereka yang tinggal berdekatan dengan kutub utara dan selatan akan menghadapi waktu siang dan malam yang sangat berbeza dengan mereka yang berada dekat dengan garis khatulistiwa lagi-lagi pada musim tertentu.

    Banyak penduduk di negara-negara Eropah yang terkesan. Misalnya, di Norway, dari 19 April sehingga 23 Ogos, matahari tidak akan terbenam langsung. Lagipula, pada sesetengah waktu, seperti bulan Jun, negara Norway akan menghadapi waktu siang selama 19 jam dan waktu malam hanya 5 jam.

    Di Stockholm, Sweden pada bulan Jun ada 18 jam sebelum matahari terbenam dan waktu puasa bermula pada pukul 3.47 pagi dan berakhir pada 9.45 malam. Di Iceland pula boleh mencecah 21 jam waktu matahari terbit dan terbenam."

    Hujahnya panjang, tapi apa sebenarnya point saudara? Adakah saudara ingin mengatakan yang selama ini mereka yang berada di kutub utara dan selatan hanyalah berimaginasi tentang keadaan iklim mereka dan mereka sebenarnya mengalami siang dan malam sama seperti berada di iklim khatulistiwa? Sebab obviously mereka tidak dan itu menyangkal teori saudara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poin saya, perintah utk berpuasa dr waktu fajar menyingsing smpai matahari terbenam, adalah tidak praktikal di negara2 brdekatan dgn kutub utara. Sprti yg sy sebut, di sana, waktu siangnya adalah terlalu panjang, smpi kdg2 matahari tak terbenam langsung.

      Muhammad dn para sahabat tidak tahu menahu ttg hal ini, sbb itu mereka mndatangkan perintah brpuasa mengikut waktu matahari terbit/terbenam dn tidak menyentuh langsung ttg pnduduk di kutub utara.

      Mreka tidak mnyentuh ttgnya, krna mreka tidak tahu menahu ttg fenomena ni. Al-Qur'an adalah kitab yg ditulis oleh manusia yg hidup brdekatan dgn garisan khatulistiwa.

      Delete
  6. "Perintah berpuasa sebenarnya hanya akan menjadi adil buat manusia kalau semua kawasan di dunia ini mempunyai waktu siang dan malam yang sama. Tapi seperti yang kita tahu, mereka yang tinggal berdekatan dengan kutub utara dan selatan akan menghadapi waktu siang dan malam yang sangat berbeza dengan mereka yang berada dekat dengan garis khatulistiwa lagi-lagi pada musim tertentu.

    Banyak penduduk di negara-negara Eropah yang terkesan. Misalnya, di Norway, dari 19 April sehingga 23 Ogos, matahari tidak akan terbenam langsung. Lagipula, pada sesetengah waktu, seperti bulan Jun, negara Norway akan menghadapi waktu siang selama 19 jam dan waktu malam hanya 5 jam.

    Di Stockholm, Sweden pada bulan Jun ada 18 jam sebelum matahari terbenam dan waktu puasa bermula pada pukul 3.47 pagi dan berakhir pada 9.45 malam. Di Iceland pula boleh mencecah 21 jam waktu matahari terbit dan terbenam."

    Hujahnya panjang, tapi apa sebenarnya point saudara? Adakah saudara ingin mengatakan yang selama ini mereka yang berada di kutub utara dan selatan hanyalah berimaginasi tentang keadaan iklim mereka dan mereka sebenarnya mengalami siang dan malam sama seperti berada di iklim khatulistiwa? Sebab obviously mereka tidak dan itu menyangkal teori saudara.

    ReplyDelete
  7. Masalah hal berpuasa yg tempoh malam siang berbeza tidak perlu diperbesarkan.. bayangkan pula bagaimana angkasan berpuasa di angkasa??

    Islam hanya menyatakan siang&malam utk tempoh berpuasa kerana majoriti manusia berada di bumi&majoriti berada di geografi biasa bagi siang&malam... jika allah hendakkan detailskan semua keadaan muka bumi untuk ibadah berpuasa termasuk di angkasa sememamngnya boleh... tapi ini bukan kitab ilmu duniawai tetapi kitab panduan duniawi dan akhirat... fahamkan apa itu makna kitab panduan umpama buku panduan kereta... yang dinyatakan dlm buku panduan itu hanya pada beberapa fungsi&kegunaan yang penting shj tidak dinyatakan secara details keseluruhan
    komponen kenderaan dari fungsi hingga la bagaimana komponen itu dibuat... tapi adakah ini boleh kita katakan kereta ini tidak boleh berada di jalan kerana tidak dinyatakan semua fungsi&komponennya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ia perlu dibesarkan, krana jika tinggal di UK, kamu bakal brpuasa slama 17 jam pd musim panas. Kalau di Ireland, boleh mencecah 21 jam. Tak praktikal, tidak adil, dn sgt2 mnyusahkan.

      Di waktu lain pula, kalau di Ireland dan negara2 Skandinavia yg lain, matahari kdg2 tidak terbenam langsung. Dn ini bukannya tmpat di trpencil yg tidak didiami org..ratusan juta org tinggal di kawasan2 ini, ia relevan, ttp Qur'an langsung tak menyentuh perihal mreka dn kawasan2 ini.

      Delete
    2. Swmoga allah memberikan kamu hidayah...yakinlah akhirat itu pasti

      Delete
  8. Isu menghadap kiblat:

    Oleh itu palingkanlah mukamu ke arah masjid Al-Haraam (tempat letaknya Kaabah); dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya. (2:144)

    Alasan anda tentang masalah ini amat dangkal. Anda cuba menggambarkan secara geologi bentuk bumi yg bulat. Saya bagi contoh mudah pada anda - cuba anda gunakan kompas Mekah (sejenis teknologi yang mungkin anda tidak tahu). Ia mempunyai simbol kecil Kaabah pada jarum untuk menunjukkan arah kaabah. Jika anda menggunakannya, jarum di dalam kompas tetap menuju ke arah mendatar di mana kedudukan kaabah. Jarum tidak menunjukkan ke arah atas langit walaupun bumi ini bulat. Jadi apa yang ditunjukkan oleh jarum kompas itu adalah relevan dengan ayat allah menghadap kiblat:

    Oleh itu palingkanlah mukamu ke arah masjid Al-Haraam (tempat letaknya Kaabah); dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya. (2:144)

    Kita tetap akan mengadap mengikut arah jarum yang sentiasa menunjukkan kedudukan mendatar bukan ke atas langit atau angkasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seperti yang sy tulis di atas, poin berkenaan mnghadap Kaabah itu diletakkan di bawah nota tambahan. Ia bukan poin utama.

      Poin utamanya adalah Qur'an menjelaskan bahawa bumi ini dihamparkan, atau dibentangkan, atau diratakan, berkali-kali. Ini mnunjukkan penulis Qur'an percaya bumi ini rata.

      Tidak sekali pun ia menyebut bumi ini bulat, berputar pd paksinya, atau ia mengelilingi matahari. Tidak ada langsung.

      Poin ttg mnghadap kiblat itu cuma mngukuhkan lagi fahaman bahawa bumi ini rata, ttp ia bukan poin utama.

      Delete
  9. Isu Bentuk Bumi

    Dan bumi ini Kami bentangkan..(15:19)
    (Dia lah Tuhan) yang telah menjadikan bumi bagi kamu sebagai hamparan.. (20:53)
    Dan juga (keadaan) bumi ini, (bagaimana) Kami bentangkan dia sebagai hamparan.. (50:7)
    Dan Allah telah menjadikan bumi bagi kamu sebagai hamparan (71:19)

    Merujuk pada ayat2 ini anda menafsirkan bumi ini adalah mendatar bukan bulat menurut al quran. Saya setuju memang ayat ini bermaksud bumi ini mendatar tetapi anda lupa perkataan "sebagai" bagi ketiga-tiga ayat di atas (Alhamdulillah anda telah berikan ayat ini semua). Ayat "sebagai" bermaksud fungsi jika anda merujuk keseluruhan ayat tersebut yang bermula dengan objek iaitu "bumi " dan kemudian ayat seterusnya menerangkan fungsi bumi ini sebagai hamparan. Ayat ini jelas tidak bermaksud tentang bentuk bumi.

    - Ayat lebih jelas ialah "allah jadikan bumi ini bagi kamu sebagai hamparan supaya memudahkan kamu hidup dan membina rumah dan bangunan"

    - Jika maksud bentuk bumi maka ayat "allah jadikan bumi ini bagi kamu sebagai hamparan supaya memudahkan kamu melihat bentuk bumi". Betulkah ayat ini untuk menerangkan bentuk muka bumi???

    - contoh lain ayat sebagai : JURUTERA mencipta KERETA bagi kamu sebagai KENDERAAN SUPAYA MEMUDAHKAN KAMU BERGERAK.

    - jika ayat : JURUTERA mencipta KERETA bagi kamu sebagai KENDERAAN SUPAYA MEMUDAHKAN KAMU MELIHAT BENTUK KERETA. Betulkah ayat ini???

    ==================================
    Ini ayat seterusnya yang menerangkan bentuk muka bumi bulat di dalam al quran.

    1) QS ALI IMRAN:27

    " Engkau masukkan malam ke dalam siang dan Engkau masukkan siang ke dalam Salam ". Engkau keluarkan yang hidup dari yang mati, dan Engkau keluarkan yang mati dari yang hidup. Dan Engkau beri rezeki siapa yang Engkau kehendaki tanpa hisab (batas)“.

    - Contoh ayat lain "masukkan" : Masukkan cadar ke dalam kain (nampak kain shj) dan masukkan kain dalam cadar (nampak cadar shj).

    Jika ayat "masukkan" dalam keadaan kain dan cadar mendatar ianya mustahil untuk memasukkan kain ke dalam cadar dan sebaliknya. Ianya akan menjadi "hamparkan" kain ke atas cadar (supaya nampak kain shj) dan "hamparkan" cadar ke atas kain (supaya nampak cadar shj).

    Maka ini relevan dengan ayat "masukkan siang ke dalam malam dan malam ke dalam siang" sebagai gambaran bumi bukan mendatar tetapi bulat.

    2. QS ALI IMRAN:190

    Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal.

    - Setelah allah menerangkan "masukkan siang ke dalam malam dan malam ke dalam siang" bermaksud bumi bulat. Ayat atas pula menerangkan ianya silih berganti malam dan siang menunjukkan pergerakan malam dan siang yang sentiasa berubah dan relevan dgn "masukkan siang ke dalam malam dan malam ke dalam siang" yg juga bermaksud saling masukkan antara satu sama lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampaknya dlm kes ini, sy perlu mnyertakan ayat2 Qur'an dalam bahasa Arabnya sekali, krana dlm bahasa Arab, tidak ada prkataan "sebagai" tu, itu cuma tambahan dlm bahasa Melayu.

      Mmg ada yg blh diterjemah dgn mnggunakan prkataan "sebagai",contoh:

      Qur'an 71:19
      وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ الأَرْضَ بِسَاطًا

      Dan Allah menjadikan bumi untukmu, kawasan yg luas.

      Kawasan yg luas di sini blh dikatakan sbg hamparan juga, sbb ia merujuk kpd kawasan rata yg luas, sbb tu pnterjemah Melayu mnggunakan prkataan "sebagai hamparan". Kamus Lanes Lexicon menyebut salah satu maksud yang sering digunakan bg perkataan بِسَاطً adalah menghamparkan karpet (Rujuk sini, kolumn dua, perenggan dua: http://www.tyndalearchive.com/tabs/lane/)

      Dh blh nmpak apa bayangan pnulis Qur'an ttg bumi di sini, dia prcaya bumi ini rata...

      Dlm ayat2 lain pula, mmg jelas tidak ada prkataan "sebagai". Contoh:

      Qur'an 15:19
      وَالأَرْضَ مَدَدْنَاهَا

      Dan bumi, telah kami regangkan, hamparkan (madadna ha)

      Sama juga dgn Qur'an 50:7
      وَالأَرْضَ مَدَدْنَاهَا

      Dan bumi, telah kami regangkan, hamparkan (madad naha)

      Rujuk maksud madad di sini: http://corpus.quran.com/wordbyword.jsp?chapter=50&verse=7#(50:7:1)

      Ia bermaksud meluaskan, dan lebih merujuk kpd meluaskan sesuatu permukaan yg rata di atas tanah. Penterjemah2 Inggeris lain menyebutnya sbgai "spread out", meluaskan sesuatu yg rata, memanjangkan.

      Kamus Arab Lane's Lexicon pula menyebutkan Madad, drpd prkataan Madda, bermaksud stretch out, atau permukaan yg ditarik pd hujungnya utk diluaskan, diregang. (Rujuk: http://www.tyndalearchive.com/tabs/lane/)

      79:30
      وَالأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا

      Dan bumi, setelah itu kami hamparkan


      Surah 13:3 juga menggunakan perkataan "Madda", iaitu prkataan asal bg "madad" sprti yg disebut di atas.
      وَهُوَ الَّذِي مَدَّ الأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ

      "Dan apabila bumi dibentang luas (madda) dan dijadikan padanya gunung-ganang"

      Perkataan "madda" yg digunakan, sama dengan perkataan yang digunakan untuk merujuk kpd bayang2 yg memanjang.

      25:45
      أَلَمْ تَرَى إِلَى رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَلَوْ شَاءَ لَجَعَلَهُ سَاكِنًا ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلاً

      "Tidakkah engkau melihat kekuasaan Tuhanmu? - bagaimana Ia menjadikan bayang-bayang itu terbentang (madda) dan jika Ia kehendaki tentulah Ia menjadikannya tetap (tidak bergerak dan tidak berubah)! Kemudian Kami jadikan matahari sebagai tanda yang menunjukkan perubahan bayang-bayang itu"

      Nampak bagaimana Allah mnggunakan perkataan yg sama untuk merujuk kpd bayang2 yg "dipanjangkan" sperti bumi juga "dipanjangkan" atau diluaskan, dn dihamparkan serta dibentangkan. Penulis Qur'an percaya bumi ini adalah rata.

      Klau prasan, selalu bila Allah ckp bumi diluaskan, diratakan, akan disebut juga gunung-ganang diletak sebagai pasak, contoh 13:3. Gunung-ganang disebut sbg berfungsi utk mengelakkan bumi drpd bergoyang (blh rujuk tulisan sy di sini: http://abu-yusufmalizi.blogspot.my/2014/08/kesalahan-al-quran.html

      Disebabkan Allah prcaya bumi ini rata dn blh brgoyang ke sana ke mari, jd gunung-ganang diletakkan utk tujuan bg bumi ni stabil, ibarat cucuk paku pada kertas atau kain di lantai, utk elakkan ia drpd bergerak.

      Spatutnya jelaslah bg kita apa di dalam minda penulis Qur'an itu.

      Delete
    2. Berkenaan ayat Surah ali-Imran 3:27 dan 3:190.

      Surah 3:27 tak memberikan apa2 prkara yg menarik. Memasukkan malam ke dalam siang, dn siang ke malam tidak mmbawa gambaran bumi ini bulat. Ia cuma mmbawa maksud siang blh brubah jd malam, dn malam jd siang.

      Prkataan dasarnya iaitu "walaja" dlm bahasa Arab brmaksud "masuk", dn kalau lihat ke langit, mmg waktu fajar dn maghrib, blh dilihat mlm perlahan-lahan mnjadi siang, dn siang prlahan-lahan mnjadi malam. Ini blh dilihat dgn mata kasar sndiri, dn tidak mmbawa apa2 indikasi bumi ini bulat.

      Sbb itu, org2 dulu2 rmai prcaya bumi ini leper/rata, walaupun mreka tiap2 hari melihat malam "masuk" dlm siang, dn siang "masuk" dlm malam. Sbb fenomena yg blh dilihat dgn mata kasar ini, tidak mmbawa apa2 ksimpulan bahawa bumi ini bulat.

      Surah 3:190 pula mnyebut malam dn siang silih berganti, sekali lg, sesuatu yg blh dilihat oleh mata sndiri, bahkan org yg tidak brpendidikan pun blh lihat dn berkata "Malam dn siang silih berganti".

      Tiada indikasi kata bumi ini bulat atau apa. Penulis Qur'an prcaya yg malam dn siang silih berganti krana bulan dan matahari mengelilingi bumi, sperti yg disebut dlm bnyak ayat Qur'an.

      Sprti yg sy sebutkan, Qur'an cuma mnyebutkan bulan dan matahari bergerak pd paksinya, tetapi tidak sekali pun, sy ulang, tidak sekali pn ia mnyebut bumi mengelilingi matahari, atau bumi berputar pd paksinya, atau bumi ini bulat.

      Delete
  10. Tentang puasa melebihi drpd tempoh normal

    17 jam anda katakan terlalu lama?? Tahukah anda tempoh normal berpuasa (majoriti negara) adalah 14-15 jam? Malaysia juga hampir 14 jam dan ramai juga yg tidak bersahur bermakna hanya makan tengah malam&kemudian terus berpuasa keesokannya klu dikira hampir 19 jam!

    Bagi negara yg singkat waktu siang hingga berpuasa 21 jam maka ulama telah sepakat jika ianya membebankan maka dibolehkan mengikut waktu di mekah&madinah.

    Isu kepanasan waktu berpuasa jika anda terbeban kerana bekerja berat di tengah panas contohnya buruh maka anda boleh menggantikan puasa tersebut(berusaha mencari waktu senang utk ganti puasa) &jika masih tidak mampu oleh kekangan kerja maka dibolehkan membayar fidyah kerana tidak berdaya berpuasa akibat kerja di tempat panas - bukan sengaja tidak berpuasa. Dan jika tidak mampu juga mengeluarkan fidyah kerana kemiskinan walaupun bekerja maka islam melonggarkan golongan ini.

    Jadi pokok pangkal adalah berusaha dahulu untuk puasa dalam apa keadaan sekalipun baik Tempoh puasa yg panjang dr biasa atau situasi kerja berat. Dan jika tidak mampu maka di atas itulah penyelesaiannya.

    Ingatlah "Allah tidak membebani seseorang kecuali sesuai dengan kesanggupannya"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tempoh normal di Malaysia adalah hampir 14 jam, terutamanya kalau skrg ni, iaitu imsak pkul 5.37, dn maghrib pukul 7:20.

      Itu klau di Malaysia, klau di UK pd musim panas, imsak blh brmula pd pukul 2.40am kdg2 (sprti tahun lepas), dn buka puasa pd pukul 9.30 malam. Ia menggangu produktiviti manusia, dn adalah ssuatu yg tidak prlu sbenarnya.

      Sy lihat, org2 yg gemuk, lepas satu bulan pn gemuk juga, tiada kesan dr segi fizikal (bg mreka yg nak kata puasa mmbantu mngurangkan makan utk tujuan fizikal). Ksihatan pn lebih kurang sja, bahkan sbenarnya blh mmudaratkan krana kurang mngambil bahan nutrien, lg2 mreka yg sibuk bekerja atau belajar dn mngamalkan gaya hidup aktif.

      Ada pula negara2 yg blh smpai mncecah 21 jam sprti disebut, iaitu puasa pd pukul 2 pagi, dn buka pd pukul 11 malam. Ini lglah tidak praktikal, bahkan tidak masuk akal sbenarnya. Tiada manfaat dn tidak adil.

      Kamu kata ulama telah sepakat, tp atas dasar apa perlu ikut waktu mekah & madinah? Kenapa tak kata satu dunia perlu ikut waktu Mekah dn Madinah saja. Sy prnah dgr ada org yg tinggal di negara barat brhujah "Aku berpuasa ikut cara Nabi berpuasa, jadi aku ikut waktu Mekah dan Madinah. Kenapa prlu aku berpuasa lebih drpd waktu Nabi, sedangkan dia tak ada ckp apa2 psl cara brpuasa di negara2 yg brada hampir dgn kutub utara dn selatan? Buat apa nk berpuasa lbih drpd waktu berpuasa Nabi?"

      Masuk akal juga, bahkan dia lebih masuk akal brbanding ulama2 yg "bersepakat" tu. Sy prnah tinggal di negara barat, sy lihat sndiri bagaimana susahnya brpuasa lama2 ni, waktu brbuka pula sy lihat, org2 Islam makannya mcm org2 Islam di sini juga, penuh balik perut ibarat tak berpuasa pun.

      Yg kurang berat pun mmg ada, tp jd kurus smpai cengkung muka sbb tak makan. Entah apa2.

      Delete
    2. Ganggu produktiviti
      - jika puasa tidak merasa letih maka apa maknanya puasa?? Fahamkan makna puasa iaitu sbg ujian fizikal&mental.

      Masih gemuk
      - Puasa adalah ujian fizikal bukan bermaksud menguruskan badan tapi melawan keletihan (Setakat mana mampu&tak memudaratkan)

      Semua ikut waktu mekah madinah
      - Tempoh puasa bermula terbit fajar hingga terbenam matahari. Ini asas sebenar&saya nyatakan sebelum ini utk kes tempoh puasa yg melebihi 21 jam. Ini shj pengecualian dengan syarat telah mencuba puasa bg tempoh itu.

      Ikut waktu nabi puasa
      Tempoh puasa bukan mengikut tempoh nabi berpuasa&ini jelas bagi syarat puasa dari terbit fajar hingga benam matahari. Yang mengikut nabi adalah cara berpuasa.

      Delete
    3. Itulah sy katakan, amalan brpuasa itu tidak bnyak faedahnya, lg2 apabila dilakukan sebulan tanpa henti. Mnganggu produktiviti.

      Mmg btul, mlawan keletihan, tp waktu brbuka pn, makannya bnyak juga rata2 org Islam ni. Yg berangan nk kurus tu, biasanya hnya tinggal angan2 saja.

      Mmg btul, dlm Islam ia prlu ikut terbit fajar hingga trbenam matahari. Ttp kenapa kamu kata pngecualian bg tmpoh lbih 21 jam? Bgaimana klau ada org kata, perlu juga puasa 21 jam sbb nk ikut Qur'an, dn org2 itu blh saja brtahan.

      Ada juga yg kata puasa 19 jam itu dh mnyusahkan, dn nk ikut Mekah Madinah juga. Itulah masalahnya, siapa yg tentukan apa batasnya? Mcm sy ckp, Qur'an sndiri x ckp apa2 psl ni, ia cuma sbut, puasalah dr fajar hingga terbenam matahari, tp Muhammad tidak tahu menahu yg dunia ini bulat, dn tempoh siang dn malam adalah berbeza di kawasan brdekatan kutub utara dn selatan.

      Qur'an langsung x mnyentuh apa2 ttg ini, dn ttg kutub utara dn selatan, lglah tak disebut apa2. Sbb Qur'an ni dikarang di kawasan padang pasir kurun ke 7, jd tahap keilmuan dia pn menggambarkan seorg yg hidup pd zaman itulah.

      Delete
    4. Lg satu, kamu kata org2 Malaysia rmai yg tidak sahur, dn hnya makan keesokan harinya. Btul, tp ini amalan yg tidak sihat, dn biasanya org yg tak sahur ni, dia akan makan dulu seblum tidur. Makan sbelum tidur blh menggemukkan, dn sesuatu yg perlu dihindari sbenarnya, lg2 bila makan banyak.

      Dn mreka yg tak bngun sahur ni pn, bukanlah mreka buat mcm ni slalu, klau selalu, pasti mreka akan mkn bnyak pd malam itu. Amalan yg tak sihat.

      Klau di negara2 barat pn sama, susah nk bangun pukul 2.20 pagi nak sahur, jd biasanya org2 sana akan makan dulu sbelum tidur tu. Ini satu amalan yg tidak baik.

      Delete
  11. Isu mengadap kiblat

    Oleh itu palingkanlah mukamu ke arah masjid Al-Haraam (tempat letaknya Kaabah); dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya. (2:144)

    Anda tidak sedar terdapat 2 ayat menggambarkan 2 situasi berbeza. Perhatikan simbol " ; " seterusnya ayat "dan" utk sambungan ayat seterusnya Ianya bukan satu ayat menggambarkan 1 situasi tetapi 2 situasi iaitu : -

    1) "palingkan muka kamu ke arah masjid al harram" menggambarkan dekat dimana anda boleh melihat masjid itu.

    2) "DI MANA SAHAJA kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya" menggambarkan jauh dimana anda tak dapat melihat masjid al harram maka cukup sekadar hadapkan ke arahnya.

    Seperti contoh kompas yg saya berikan. Adakah anda menghadap ke arah jarum kompas yg menunjukkan kedudukan kaabah itu bermakna bumi ini mendatar?? Kenapa bila menggunakan kompas anda bersetuju bumi bulat?? Perlukah allah meletakkan nama kompas baru anda bersetuju?? Sedarkah anda bukan shj kompas boleh menentukan arah - buruj bintang & bayangan matahari juga boleh tentukan arah. Maka perlukah al quran sebutkan semua kaedah ini??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sprti yg sy cakap, isu mnghadap kaabah ini hanyalah nota tambahan. Poin utamanya adalah Qur'an mngajarkan bumi ini dihamparkan, diluaskan, dibentangkan dan diratakan.

      Tidak satu pun mnyebut bumi ini bulat, atau ia berputar mngelilingi matahari atau ia brputar pd paksinya. Yg ada, cuma matahari dn bulan mngelilingi bumi pd orbitnya.

      Satu fahaman yg jelas2 mnggambarkan kpercayaan masyarakat kuno padang pasir kurun ke-7.

      Mnghadap Kaabah itu cuma mnambahkan lg fahaman bhawa pnduduk bumi ini smuanya blh menghadap kpd satu titik yg sama, padahal realitinya tidak begitu kerana smuanya mghadap angkasa lepas. Tp sy faham perspektif anda.

      Cuma nk kata poin mghadap kiblat ni mngarut juga, sbb mnunjukkan seolah-olah Allah berada di kaabah. Sy tak kata itu yg diajarkan Islam, ttp sy tak nmpak poin seseorg mnghadap ke kaabah, padahal dia berada jauh di Malaysia.

      Mnyusahkan, lg2 bila di hadapannya ada tandas misalnya, ttp dia perlu juga mnghadap ke arah itu krana ia arah kiblat. Nk kata mnyatukan umat Islam, tak juga, umat Islam tak brsatu sangat pun, lg2 dgn wujudnya pelbagai aliran mazhab dan manhaj.

      Brsatu atas dasar agama sama blhlah, tp itu tak perlu menghadap ke kiblat pun. Tp ini isu lain

      Delete
  12. Moga Allah SWT memberi kesempatan kepada anda untuk memperolehi petunjuk sebenar..
    Apa yang saya faham..maksud "hamparan"
    bukanlah merujuk kepada gambaran bumi ini rata,tetapi merujuk kepada kesesuaian untuk makhluk Allah urus tadbir kehidupan seharian...saya baca habis sumber anda berkenaan maksud "dahaha" ada kesinambungan yang anda terlepas pandan,cuba rujuk balik...dan soalan saya yang berupa cabaran kepada anda...bawakan kepada kami ayat yang menyatakan secara terus yang mengatakan bahawa matahari beredar mengelilingi bumi..bukan tafsiran semata-mata,kerana tatabahasa dan gaya bahasa arab itu sendiri tinggi nilai hinggakan banyak tafsiran..silakan kami menunggu...

    ReplyDelete
  13. Cubalah siasat..Talmud tu dari mana...nah baru lah tau sape yg menulis..siapa yg reka cerita. Sains? Al quran tu dah sains. Syukurlah kerana dah dilahirkan Islam. Benar kata lagu raihan...iman tidak dapat diwarisi.

    ReplyDelete
  14. Ini bukan atheis nih...agnostic nih...

    ReplyDelete
  15. Seumur hidup kau, pernh tngok kapal depan mata? ko bleh buat kapal dari awal?

    ReplyDelete
  16. Bertaubatlah kamu sebelum kamu dibangkitkan berjumpa dengan Pencipta kamu, Allah SWT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu saja? Kamu tidak ada jawapan hujahan balas untuk apa saya tulis di atas?

      Delete
  17. what a waste to debate this issue when ppl are sending robot to mars!AlQuran is a book of SIGN not merely science..

    ReplyDelete
    Replies
    1. True, it is a waste of time, thanks to the Qur'an which teaches this nonsense and wasting all of our times

      Delete
  18. https://wikiislam.net/wiki/Islamic_Views_on_the_Shape_of_the_Earth

    ReplyDelete
  19. Sesungguhnya azab Allah sangatlah pedih.Apabila kita dikumpulkan nanti muramlah muka orang2 kafir dan ingatlah inilah apa yang kamu kehendaki dan cepatkan.hari tu Allah akan mengazab sesiapa yang menderhakainya dan memuliakan siapa yang mentaatinya.Semoga tulisan ini akan terpahat di minda anda semasa semasa hari pembalasan kelak dan semasa anda berada di neraka selama2nya.moga anda bertaubat pintu taubat masih terbuka seluas-luasnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buktikan alquran tu datang dari tuhan yg mencipta sekalian alam.

      Delete
  20. Sebenarya memang blog awak ini betul, cuma Islam tak boleh menerimanya,sebab semua Terikat dengan pembohongan Muhammad..itu saje,it’s so simple,as you said, Quran it’s just Bahan ciplak semua agama,and puasa ramadan itu diambil dari Sabians

    ReplyDelete
  21. Ahhh... One more thing, awak lupa nak combine dari surah yang menyatakan tentang penciptaan 'hamparan'(earth crust) sampailah ayat tentang kejadian siang dan malam dekat bawah ni. Sebab tu awak pusing dekat surah tu je.😂

    Dia menciptakan langit dan bumi dengan (tujuan) yang benar; Dia memasukkan malam atas siang dan memasukkan siang atas malam dan menundukkan matahari dan bulan, masing-masing berjalan menurut waktu yang ditentukan. Ingatlah! Dialah Yang Maha Mulia, Maha Pengampun."
    (Qs. Az-Zumar Ayat 5).

    ReplyDelete
  22. And.... Combine with this.

    "Dan Dia-lah yang telah menciptakan malam dan siang, matahari dan bulan. Masing-masing dari keduanya itu beredar di dalam garis edarnya."
    (Qs al-Anbiyaa’ [21]:33)

    ReplyDelete
  23. tulisan sang murtad kayu api neraka jahanam... nauzubillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu saja? Takda hujah takda apa? Tahap ni ke cara fikir org Islam?

      Delete
  24. Terus terang saya cakap, saya konfius pada bentuk bumi bulat atau datar, akan tetapi, bagi saya benda yg saya konfius tidak menghalang saya dari beriman dr Allah dan Muhammad utusan Allah. jangan sedap mulut je cakap ciplak bro. kau harus tau. Islam bermula semenjak nabi adam as, turun temurun. nabi musa pun membawa agama yg sama. akan tetapi banyak dipesong dlm kitab talmud. maka itu ada yg benar ada yg diubah .semua nya adalah ayat dri Allah. kepada rasul. akan tetapi kepada perasit2 kemudian harinya mengubah dah mengambil fakta sewenangnya diletak di dalam agama mereka. dan juga lahirnya muhammad saw sebagai nabi terkahir adalah merangkumi ajaran agama Allah dari mula nabi adam sehingga ke zaman dia sendiri. dan Alquran adalah ajaran yg perfect segalanya. kau harus paham. kau xda respect dengan rasul. and auto kau jadi kafir terlaknat d dunia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau cakap perasit2? Tu menarik. Hakikatnya nabi kau tu pun parasit juga, dia ambil ajaran2 dari agama lain sbelum dia, yahudi dan kristian, dia tambah acuan dia sikit, dan dia buat agama baru nama Islam. Sbelum kau panggil orang lain parasit, mengubah dan mengambil fakta utk diletak di dalam agama diorang, kau kena tengok nabi kau dulu, sebab dia pun sama saja, mengubah dan mengambil fakta dari agama lain, lepas tu buat agama baru, Islam.

      Aku pun boleh buat agama baru, dakwa aku nabi terakhir, dan dakwa aku ni pnyambung dari agama asal yg turun kepada Adam. Tp ni semua dakwaan semata2, sama la macam Muhammad kau tu, hanya mendakwa semata2. Jngan la percaya, sebab takda bukti..

      Delete
    2. Allah mengesahkan Taurat yang ada di tangan mereka adalah benar. Jika ia telah diubah, ini bermakna Allah berbohong. Ahli kitab mengubahnya melalui pemahaman dan percakapan tetapi kitab itu masih sama (Surah 2:89). Allah juga memberitahu kepada Muhammad jangan ragu tentang kitab itu (Surah 10:94).
      Apabila Muhammad ditanya tentang hukuman pada penzina, dia bersumpah di atas kitab Taurat pada masa itu. Jika kitab itu rosak, mengapa dia mahu bersumpah di atas kitab yang rosak?
      https://sunnah.com/abudawud:4449

      Delete
  25. https://muftiwp.gov.my/artikel/bayan-linnas/3127-bayan-linnas-siri-166-polemik-flat-earth-sisi-pandang-islam

    Belajar sastera, biar dari sasterawan. Belajar agama, biar dari agamawan.

    Belajar sains dari pakarnya. Belajar bahasa dari pakarnya. Belajar al-Quran dari pakarnya.
    Segala ilmu belajarlah dari pakarnya. Kalau tidak badan binasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul, blajar prkara dr pakarnya, tp dlam masa sama, kena juga guna kepala otak utk fikir dgn kritis. Sbab, pakar2 tu slalunya akan bias, trutamanya apabila mlibatkan prkara yang dikatakan kononnya 100% benar.

      Contoh, seorg doktor pakar yg mnjadi duta sbuah produk ksihatan, awak rasa dia akan mngaku ke kalau produk dia ada kelemahan atau ada kecacatan? Ya btul dia pakar, tp dia takkan mngaku kalau ada prkara yg boleh mngganggu bisnes dia, sbab tu org pun kena fikir guna otak.

      Sama macam "pakar2" ni, org2 agamawan yg sntiasa cari alasan utk twist dn smbunyi prkara sbnar dlam agama diorg.

      Delete
  26. Maut Menantikan Kita Semua.

    BAYANGKAN anda sedang menonton sebuah filem tentang kehidupan seorang selebriti, mungkin tentang seorang artis kegemaran anda. Pada mulanya, anda melihat zaman kanak-kanaknya, bagaimana dia belajar muzik dan menghabiskan banyak masa untuk berlatih. Kemudian, anda melihatnya menjelajah ke pelbagai tempat untuk mengadakan konsert lalu menjadi terkenal di seluruh dunia. Tidak lama selepas itu, anda melihat usianya semakin meningkat, dan akhirnya dia meninggal.

    Beginilah kehidupan ramai orang yang terkenal. Tidak kira mereka ialah ahli muzik, ahli sains, atau ahli sukan, kesudahan mereka tetap sama. Seseorang mungkin meraih kejayaan yang besar dalam hidupnya, tetapi anda mungkin berfikir, “Jika dia tidak menjadi tua lalu mati, sudah pasti dia dapat melakukan lebih banyak lagi!”

    Sedihnya, itulah hakikat kehidupan. (Pengkhutbah 9:5) Walau apa pun yang kita lakukan, kita pasti akan menjadi tua lalu mati. Bukan itu sahaja, nyawa kita mungkin tiba-tiba diragut akibat kemalangan atau penyakit. Bible menyatakan bahawa kita “bagaikan kabus yang muncul seketika lalu lenyap begitu sahaja.”​—Yakobus 4:14.

    Bagi sesetengah orang, hidup ini tidak menentu dan tidak bermakna. Mereka hilang harapan dan berasa bahawa nyawa mereka mungkin akan berakhir pada bila-bila masa. Oleh itu mereka mengamalkan gaya hidup yang mencerminkan sikap ini: “Marilah kita makan dan minum kerana esok kita akan mati.” (1 Korintus 15:32) Bagaimana pula dengan pandangan anda? Semasa mengharungi detik-detik yang susah, pernahkah anda tertanya-tanya, “Begini sahajakah kehidupan ini?” Dari manakah anda dapat mencari jawapannya?

    Ramai orang berharap agar ahli sains dapat menemui jawapannya. Kemajuan dalam bidang sains dan perubatan memang membolehkan manusia hidup lebih lama, dan sesetengah ahli sains sedang mencari jalan untuk melanjutkan lagi umur kita. Tidak kira para ahli sains itu berjaya ataupun tidak, soalan-soalan berikut masih perlu dijawab: Mengapakah kita menjadi tua dan mati? Dapatkah kematian dikalahkan? Begini sahajakah kehidupan ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan awak tu ibarat tanya kenapa planet Marikh berwarna merah, atau kenapa hanya ada lapan planet di dalam sistem suria kita. Ia soalan yang tidak perlu ada jawapan bermakna pun, tp lebih kepada bertanya ttg keadaan persekitaran.

      Apa pun sy nk britahu, kitab bible kamu itu adalah karangan manusia, dan ajaran kamu juga ajaran ciptaan manusia. Sudah sy britahu sblum ni, sy tidak brminat dgn doktrin rekaan kamu, usahlah tinggalkan komen berbaur dakyah kristian di sini.

      Kamu tidak akan dpat membuktikan bible kamu itu dari tuhan

      Delete
  27. Assalamualaikum, Hi. Maybe you will not reply to my comment but I just want to say this to you. Al-Quran adalah wahyu Allah swt yang diturunkan kepada nabi Muhammad SAW untuk seluruh umat akhir zaman. Jadi apabila turunnya kepada Nabi Muhammad SAW, tentunya yang boleh menterjemahkan segala bentuk penjelasan Al-Quran itu cuma Nabi Muhammad. Jadi mengkaji ayat alquran jangan berlandaskan akal dan falsafah kamu sahaja, tapi rujuk kepada hadis sahih ( hadis sahih shj bukan hadis dhoif atau lemah etc ) Sebab Alquran adalah fakta dan hadis adalah penjelasannya. Lepas tu, merujuk juga kepada pakar2 Alquran dan hadis seperti ulama2 yang mengkaji Alquran dan hadis. Mereka tidak bias tetapi mereka hanya menyampaikan kebenaran selagi mana mereka berpegang teguh pada Alquran dan Alhadis. Mcm doktor perubatan lah selagi mana drg ikut medical guideline dan refer pakar mereka akan less kesilapan dalam merawat. Kalau islam, baca alquran, rujuk hadis, dengar ulama takkan sesat. klu sesat pun orang akan sedar mcm kemunculan syiah dsb .. ulama lain akan sedar dan canggah benda tu berdasarkan panduan Alquran dan Alhadis. Sekian~

    p/o : Klu Islam agama bias yg dihasilkan Nabi Muhammad SAW berdasarkan pendengarannya dan logic akalnya semata mata kenapa agama islam mampu menjadi agama kedua tertinggi di dunia ini ? adakah nabi muhammad berguru ? rujuk alquran dan alhadis. nabi muhammad hanyalah pengembala kambing yang tidak pernah berguru dengan sesiapa melainkan wahyu terus dari Allah seperti nabi2 terdahulu. sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam.

      Islam yg dihasilkan Muhammad adalah agama campuran dr kristian/yahudi dan diadun dgn fahaman setempat dia. Knapa agama kedua trtinggi di dunia? Sbb org dilarang kluar dari Islam.

      Org Melayu contohnya, majoriti org Melayu skarang ni bukannya memeluk Islam pun. Nenek moyang kita yg masuk Islam, sebab raja masuk Islam. Nenek moyang kita dulu brapa orang sja jumlah dia, tp skarang ni orang Melayu dah 16 juta. Dlam 16 juta ni, trmasuk org mcam sayalah. Sy dah tak prcaya Islam dari tahun 2013, tp dalam rekod sy masih Islam. Kita dilarang utk ubah status agama. Dn nnt anak2 sy pun akan didaftar sbagai Islam sja.

      Nmpak? Islam jd ramai sbb org dipaksa utk kekal dlam Islam, bukan sbb org pilih nk masuk Islam pun. Ya mmg ada yg memeluk Islam, tp majoritinya Islam sbab keturunan.

      Delete
    2. Bagaimana mungkin anda nak ckp Islam itu agama campuran Yahudi dan Kristian yang dihasilkan Nabi Muhammad ? Tutup Al-Quran dan Hadis. Cuba buktikan dengan siapa Nabi Muhammad berguru as you claim Islam was the combination of Christian and Jews. Sebut 1 sahaja guru Rasulullah SAW sebelum baginda diangkat menjadi rasul. Mana2 pendeta Yahudi/ Nasrani yang mengajar baginda tentang kisah sejarah para nabi terdahulu bermula dari nabi Adam, Ibrahim sehinggalah Nabi Isa. SIAPA NAMA PENDETA TERSEBUT ???? untuk pengetahuan anda keluarga rasulullah sendiri iaitu org arab quraish adalah penyembah berhala iaitu bukan penganut agama kristian mahupun yahudi. amatlah mustahil beliau diajar mengenai isi2 kitab2 samawi ( Taurat, Zabur dan Injil ) oleh keluarganya sedangkan mereka saja tidak menganut agama tersebut. Jika dengan membaca kitab itu ? Nabi Muhammad sendiri adalah seorang buta huruf kerana tidak pernah mendapat pendidikan formal. Lagi pula apa kepentingannya Nabi Muhammad mahu mencipta agama Islam ? Like many people wujudkan ajaran2 sesat di Malaysia ni untuk ambil duit dari pengikut2nya. Walhal untuk menyampaikan Islam
      Rasulullah sanggup berkorban harta pula. Masa jadi khalifa Islam di Madina pun Rasulullah menolak kekayaan dan hanya bersederhana. Itu menguatkan lagi bukti yang Rasulullah tidak mereka2 Islam untuk kepentingan peribadinya. Jadi tolong buka mata anda dengan semua ini. Kerana Allah berfirman dalam Al quran “ Aku tidak merubah suatu kaum melainkan mereka mengubah diri mereka sendiri “.

      Islam jadi penganut tertinggi dunia sebab dakwah Rasulullah yang sanggup bergadai segalanya demi menyampaikan islam sehinggalah islam bertapak di bumi malaysia walaupun ketika itu nenek moyang orang melayu beragam hindu buddha, tapi Allah memberi rahmat islam kepada bumi Malaysia ni sbb tu mereka memeluk agama islam. Tak payah bahas statistik berapa ketul atheis di malaysia ni. Klu betul kamu mahu keluar dari islam secarah legal. Pergi buat kewarganegaraan baru dan tukar kepada atheisme sebab Malaysia adalah rukun yang menjunjung tinggi kepercayaan kepada Tuhan.

      Delete
    3. hahaha diam je tak terjawab ke tu ?

      Delete
    4. dia tk boleh nak sebut siapa guru nabi muhammad bedasarkan timeline sejarah. sbb guru nabi muhammad adalah Malaikat Jibril/Gabriel huhu iaitu malaikat yg sama menyampaikan wahyu kepada Nabi Adam, Ibrahim, Musa dan Isa.

      begini la bossku yg terpaling atheis lg yg terpaling berilmu.. komen ni bukanlah utk kau reply melainkan ditulis hanya untuk kau baca semata2.. aku tak tahu apa benda yg membutakan mata anda terhadap semua bukti2 wujudnya Tuhan di alam semesta ini. bagi saya sebagai seorang yang bekerja di bidang perubatan dan kesihatan, kejadian manusia itu sendiri yg terlalu kompleks adalah bukti bahawa ada kuasa yang Maha bijaksana yg menciptakannya. sy belajar perubatan 5 tahun pun sy perlu rujuk balik buku anatomy & fisiologi tu sbb tak semua sy dpt hafal. sbb tu wujudnya subkepakaran dlm perubatan. adanya pakar mata, pakar ent, pakar jantung etc sbb seorang Doktor mcm sy pun tak dpt nak master dlm smua sistem dan organ dlm
      badan manusia dan perlu refer kepada yang doktor yg pakar dalam sistem/ organ tersebut. jd ilmu Allah tu berkaitan badan manusia juga terlalu dasyat apatah lagi ilmu mengenai bumi, tanah, air, angkasa, galaksi dsb yg terlalu luas tak menjangkau akal kita .. tidakkah ini smua terjadi dengan kuasa yang begitu hebat ? sesungguhnya Tuhan itu ada dan Dia adalah Allah SWT yang satu serta Nabi Muhammad itu PesuruhNya. Sekian

      Delete
    5. "Sebut 1 sahaja guru Rasulullah SAW sebelum baginda diangkat menjadi rasul."

      Sblum Muhammad mndakwa jd rasul umur 40 tahun, awak sndiri pun tak tau apa yg dia buat, sbb rekodnya sgt sikit dn hmpir tiada. Apa yg dia buat msa dia umur 20? Apa yg dia buat masa umur 29? umur 31?

      Jd mmglah sy tak tau siapa guru dia, tp tak brmakna dia takda guru atau dia tak blajar dgn siapa2 sblum tu.

      " amatlah mustahil beliau diajar mengenai isi2 kitab2 samawi ( Taurat, Zabur dan Injil ) oleh keluarganya sedangkan mereka saja tidak menganut agama tersebut."

      Waraqah ibn Naufal mrupakan sepupu isteri Muhammad, dn awak nk bgtau sy yg Muhammad tak prnah brckap dgn dia spanjang brkahwin dgn khadijah?

      Awak brbohong klau awk ckp mustahil dia diajar oleh kluarga, walhal al-Qur'an bnyak brkongsi cerita2 dr agama kristian/yahudi dlm bntuk ringkas, dn pringatan yg mngajak org mngingati crita2 lmpau. Pnduduk di sekitar Muhammad tau dn sgt arif ttg bnyak crita dlam tradisi yahudi/kristian.

      "Masa jadi khalifa Islam di Madina pun Rasulullah menolak kekayaan dan hanya bersederhana."

      Segala crita2 ttg Muhammad mnolak kekayaan ni adalah direkodkan dlm kitab2 sirah/hadith yg ditulis ratusan tahun slpas kematian muhammad. Kita tak tau cerita sebenar, tp klaupun dia mnolak kekayaan, tu bukan bukti dia nabi. Bnyak nabi2 palsu pun mnolak kkyaan. Dn mnolak kkayaan tu bukanlah brmaksud Muhammad miskin.

      "hahaha diam je tak terjawab ke tu ?"

      Bukan tak terjawab, tp malas nak jwab komen2 mcm ni. Dh bnyak kali dgr, dn klau jawab pun, nnt ada org lain yg akan tnya soalan sama. Sy jwab mna yg sy rsa penting sj

      Delete
    6. "dia tk boleh nak sebut siapa guru nabi muhammad bedasarkan timeline sejarah. sbb guru nabi muhammad adalah Malaikat Jibril/Gabriel huhu iaitu malaikat yg sama menyampaikan wahyu kepada Nabi Adam, Ibrahim, Musa dan Isa."

      Buktikan wahai tukang komen, buktikan!

      "sesungguhnya Tuhan itu ada dan Dia adalah Allah SWT yang satu serta Nabi Muhammad itu PesuruhNya. Sekian"

      Klau pun awak nak ckap tuhan tu ada, awak kena buktikan bahawa entiti itu adalah Allah, dan dia tlah mngutuskan muhammad. Tu yg sy minta sejak dulu smpai skarang, dn masih blum ada org yg boleh buktikan.

      Awak fham ke tidak ni. Klau awak bkerja dlm bidang kesihatan dn prubatan, mksudnya awak ni seorg yg agak cerdik. Maka gunakan kecerdikan awk tu utk brfikir scara kritis dn gunakan akal yg kritis ni utk mnilai islam.

      Delete
  28. Saya bkn lah orang alim atau berilmu. Saya tak tau pun bahasa Arab ni. Sbb saya pn bukan org Arab. Nak tau maksud sebenar, kena lah bertanya kepada yg betul2 pakar: orang Arab sendiri.

    Tp sy nak tanya lah, kalau bumi flat, tak jatuh ke kapal masa belayar? Kat mana titik permulaan dan pengakhiran? Bagi bukti lebih lagi. Setakat yg saya baca tak cukup meyakinkan lagi. Kalau bukti bumi bulat, banyak dah sy tgok bukti. Bukti video pun byk.

    Lagi satu nak cakap, Islam hanya bermaksud “menyerah diri sepenuhnya kepada Allah” “submission to the will of Allah”. Bkn kah ajaran Yahudi & Kristian mengajak ke arah Tuhan yg satu jgk? Tp yg berlaku adalah Kristian menduakan Allah, Yahudi pulak menolak Nabi Muhammad. Manakala Islam mengajak kita percaya kepada Allah adalah satu-satunya Tuhan yang berhak disembah & percaya Nabi Muhammad adalah pesuruh Allah. Semua ni ada dalam kitab diorg tp diorg samada menidakkan nya atau memesongkan ayat nya. Sama lah seperti kebanyakan tulisan yg sy slalu bc apabila seseorang itu berhujah hanya menggunakan akal fikiran tanpa merujuk Al Quran & Hadith. Confident level dia seolah2 dia lah yg menciptakan langit dan bumi dan segala isi2 di dalam nya. Ajaran Nabi Muhammad adalah pelengkap kpd ajaran yang sebelumnya. Sesuai dgn umat Nabi Muhammad sekarang ni mcm kita semua ni lah. Jahil agama. Tapi rajin berhujah. Ilmu sy ni hanya sejengkal, tak berani sy nak berhujah pasal Al Quran & Hadith. Saya serahkan pada yg pakar.

    Tentang bumi bulat ke flat; saya rasa awk kena try harder lah utk buktikan kepercayaan awk tu. Cuba belayar dulu dari hujung dunia ke hujung yg satu lagi. Nak tgok awk jumpe ke tak the edge of the world. Buat live kat tiktok ke. Nanti sy ajak member follow. Baru la org percaya. Setakat bagi maksud ayat Al Quran yg bahasa nya pun bkn your native tongue, ssh org nak percaya.

    ReplyDelete
  29. "Bagi saya, ini jawapan yang tidak kukuh langsung. Seharusnya bahasa yang digunakan adalah relevan untuk sepanjang zaman dan tidak mengelirukan"

    "Bagi saya..." please remind me who are you again? Adakah Allah perlu untuk mengikut acuan kamu untuk menerangkan sesuatu? What makes you so special?

    Saya pasti kamu tau ada ilmu tafsir al-Quran. Before you say it, let me say it for you:

    "IlMu tAfSiR AlQuRaN iTu sEndiri dArI oRanG yAnG DaH kEnA bRaiNwaShED dEnGan peNUliS DaN pEntAkSuB aGaMA pAlSu...uuu.."

    You are not special. Trust me.
    There are people like you that come throughout time. You are predictable and disposable, as it always did.

    Hujah2 komen disini sudah cukup untuk buktikan that you are out of your game. You just write based on sentiment with selective data to backed that up. But when people counter argue, you repeat the same point again.

    Please continue to do what you are doing which is to expose your own insecurity and ignorance. Bravo!

    ReplyDelete
  30. Pehh.. masih aktif lg disini berdiskusi #Allahuakbar

    ReplyDelete

Post a Comment