Keluar Islam di Malaysia - cara-cara dan cabaran

 Oleh: Abu Yusuf al-Malizi

Kalau mengikut syarak, cara-cara nak keluar Islam itu mudah, cukup saja dengan tidak lagi percaya kepada sesuatu perkara pokok akidah, atau memegang akidah yang menyeleweng, atau menghina al-Qur'an atau Allah atau mana-mana artikel rukun iman dengan ucapan atau perbuatan, cukup untuk membuatkan seseorang itu keluar daripada Islam atau murtad. 

Tetapi di banyak negara Islam khususnya di Malaysia, keluar daripada Islam ini terikat dengan banyak proses undang-undang dan formaliti. Akhirnya, proses ini menjadikan di Malaysia, kalau untuk keluar Islam itu, tidak cukup untuk seseorang itu hanya tidak lagi percaya kepada Allah atau Muhammad saja, tetapi perlu juga diisytiharkan dan diberi kelulusan oleh mahkamah syariah bahawa orang itu bukan lagi seorang Islam atau telah murtad. 

Selagi orang itu tidak mendapat pengisytiharan mahkamah, selagi itu seseorang Islam itu tidak boleh membuang status Islam itu daripada rekod dirinya termasuk di kad pengenalan dan masih lagi dikira sebagai Islam. Ini bermakna, di Malaysia, walaupun seseorang itu tidak lagi percaya kepada Allah dan Muhammad, orang itu masih dianggap Islam. Ini bertentangan dengan ajaran Islam itu sendiri yang mengatakan penolakan Allah dan Muhammad itu cukup untuk menjadikan seseorang itu murtad dan terkeluar daripada Islam. 

Maksudnya, Islam versi di Malaysia adalah Islam versi agama yang baru. Buatlah apa pun, katalah Allah itu tidak wujud, atau Muhammad itu bukan nabi, itu tidak akan sama sekali membatalkan keislaman dan keimanan seseorang itu. Jika orang itu mati nanti pun, mayatnya tetap akan direbut oleh jabatan agama untuk ditanam di kubur Islam. Yang akhirnya membatalkan keislaman seseorang itu hanyalah hakim mahkamah Syariah. 

Proses keluar Islam di Malaysia. 

Di Malaysia, jika seseorang itu sudah tidak percaya lagi kepada Islam atau murtad, orang itu akan berhadapan dengan pelbagai macam cabaran. Pertama, kebiasaannya keluarga memang tidak akan menerima perkara seperti ini yang akan menyebabkan orang itu akan menyembunyikan kemurtadannya itu. Jika pun ada ahli keluarga yang boleh menerima, yang sebenarnya cukup jarang, masyarakat Muslim secara amnya tidak akan menerimanya dan orang itu tetap saja perlu menyembunyikan ketidakislamannya dan tidak mampu menzahirkan apa-apa. 

Biasanya orang yang baru keluar dari Islam akan mengalami satu tempoh depresi, tekanan atau merasa keseorangan. Ini termasuk apa yang dialami saya sendiri, tahun 2013 lalu. Bahkan ada juga rasa seperti nak gila, kerana merasakan kita ini seorang saja yang berfikir begini dan tidak mampu untuk berkongsi dengan sesiapa kerana tidak mahu dipandang serong oleh rakan-rakan. Lagipula, rakan-rakan kita pun rata-rata tidak tahu bagaimana nak urus masalah begini jika kita berkongsi pun.

Ini bagi kebanyakan orang bekas Muslim, selalunya mereka hanya menyembunyikan dan tidak akan berani untuk menzahirkan secara terbuka. Hanya sesetengah orang yang berani buat begitu, kerana implikasinya cukup besar. Sesiapa yang buat begitu, dia akan menjadi bualan ramai, dan mendapat perhatian negatif,. Keluarganya, majikannya, rakan-rakan dan masyarakat semua akan menyisih dan memulaukannya, keselamatannya dan keluarganya turut diancam. Paling teruk, jika sudah diviralkan, segala macam tekanan, ugutan dan perhatian yang tidak diingini akan diterima, yang memberi kesan yang cukup buruk. Ini bertambah parah apabila jabatan agama masuk campur dan menahannya. 

Melalui proses undang-undang

Segala ancaman, tekanan dan ugutan yang diterima ini mengakibatkan rata-rata orang yang keluar Islam hanya akan menyembunyikan kemurtadan mereka, dan paling menyedihkan mereka selalunya perlu melalui fasa ini berseorangan. Kehadiran banyak grup bekas Muslim di media sosial dan laman sesawang sebenarnya sedikit sebanyak membantu ex-Muslims ini untuk melalui fasa ini. 

Bagi mereka yang lebih berani, mereka akan terus pergi ke mahkamah bagi mengisytiharkan ketidakislaman mereka dan untuk mengubah status "Islam" di dalam rekod pendaftaran mereka. Amat sedikit di kalangan mereka yang keluar Islam akan mengambil jalan ini, kerana khuatir diketahui identiti mereka. Antara yang berani akhirnya menjadi topik bualan di media arus perdana, ini termasuk Lina Joy, (atau nama sebenar Azlina Jailani) seorang Melayu yang memohon untuk membuang perkataan Islam di ICnya kerana ingin berkahwin dengan seorang Kristian pada tahun 2004 lalu.

Walaupun ini merupakan hal peribadinya, kesnya diketahui media dan Lina Joy mendapat perhatian ramai. Ugutan bunuh terhadapnya (dan peguamnya) meningkat menyebabkannya terpaksa bersembunyi. Kes itu mendapat protes daripada ramai umat Islam yang menganggapnya sebagai satu ancaman terhadap agama Islam di negara. Lina Joy akhirnya tidak berjaya di dalam permohonannya dan Mahkamah Rayuan menetapkan Lina Joy tetap sebagai Islam, walaupun hakikatnya Lina sudah beragama Kristian. Akibat diancam nyawanya dan kehidupannya, Lina Joy dan suaminya terpaksa berhijrah ke luar negara, yang dipercayai Australia. 

Banyak NGO Islam yang berkumpul untuk bantah tindakan Lina Joy di hadapan mahkamah pada tahun 2007

Kes Lina Joy merupakan satu kes jelas yang menunjukkan seseorang Melayu itu tidak boleh "keluar Islam" di Malaysia. 

Proses undang-undang

Bidang kuasa agama adalah tertakluk pada jabatan agama negeri, dan di Malaysia setiap negeri mempunyai undang-undang yang berbeza bagi kes berkaitan tindakan murtad. Pun begitu, Zulkifli Hasan (2007) menyebutkan bahawa undang-undang Syariah di negeri-negeri Malaysia tidak menyebutkan tentang enakmen kesalahan "jenayah murtad", tetapi cuma menyebut "kesalahan keluar agama Islam" (ini seperti dalam undang-undang syariah Melaka). 

Bagi Zulkifli Hasan di dalam artikelnya yang bertajuk "Kedudukan murtad menurut perspektif undang-undang di Malaysia", ini adalah kerana menggunakan istilah "jenayah murtad" itu difahami oleh ulama di Malaysia sebagai membawa hukuman mati, maka oleh kerana ia diluar bidang kuasa mahkamah Syariah di Malaysia untuk jatuhkan hukuman mati, maka istilah itu ditukar kepada kesalahan "keluar Islam". Hukuman bagi kesalahan keluar Islam ini merangkumi hukuman maksima penjara tiga tahun, 6 sebatan atau denda RM5000, atau kombinasi mana-mana hukuman. 

Pandangan imam empat mazhab tentang kesalahan keluar Islam adalah perlu dijatuhkan hukuman mati. Inilah satu poin penting yang perlu difahami oleh semua, terutamanya Muslim pada zaman kini. Ramai Muslim yang menafikan perkara ini kerana tidak mahu Islam dilihat sebagai agama yang ganas, tetapi apa yang mereka lakukan sebenarnya hanyalah menyembunyikan hakikat agama mereka. Ya, mereka boleh berbahas bahawa ada di kalangan ulama mereka yang berbeza pendapat tentang hukuman mati ini, tetapi hakikatnya majoriti ulama mereka termasuklah imam-imam mazhab mereka sendiri mengatakan keluar Islam hukumannya adalah mati. Jika mereka tidak bersetuju, maka sebaiknya mereka tujukan tentangan mereka itu kepada imam-imam mereka dahulu, bukan kepada kami.

Tetapi berbalik kepada topik perbincangan, adalah jelas di sini, keluar Islam atau murtad itu sama saja, mengelakkan penggunaan istilah itu hanyalah pilihan penggubal undang-undang di Malaysia. Tetapi hanya enakmen Hudud, Qisas dan Takzir yang dibawa oleh PAS saja yang secara jelas menyebutkan tentang kesalahan murtad dan kewajipan untuk membunuh orang yang murtad. Umum mengetahui, undang-undang Islam hudud yang cuba dilaksanakan oleh PAS masih tidak menjadi realiti sehingga ke hari ini. 

(Hukuman bunuh untuk murtad disebut di dalam Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 Negeri Kelantan Seksyen 23, bhg 3 dan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Terengganu 2002, seksyen 26, bhg 4)

Hanya Negeri Sembilan saja satu-satunya negeri yang memperuntukkan satu prosedur jelas dan lengkap bagaimana seseorang itu boleh memohon untuk keluar Islam dan ia meletakkan proses untuk keluar Islam itu bukan sebagai satu jenayah. Walaupun di Negeri Sembilan ia tidak dianggap jenayah, tetapi proses itu mengambil masa yang lama, berbulan-bulan, dan kos yang tinggi. Dan dalam masa yang sama, sangat sedikit yang sanggup melalui proses ini dalam pada tekanan yang dihadapi dari keluarga dan masyarakat. 

Walaupun tidak menyatakan secara spesifik keluar Islam adalah suatu jenayah, Seksyen 48 Enakmen Jenayah menyebutkan sesiapa yang mengaku bukan Islam "untuk tujuan mengelakkan diri dari dikenakan tindakan di bawah enakmen Jenayah Syariah" boleh dikenakan hukuman sebanyak RM5000. Ini meskipun orang yang dikenakan tindakan itu memang sudah murtad, dia akan tetap saja perlu membayar denda. (Rujuk sini)

Nor Asyikin Nasir dan Siti Zubaidah Ismail (2017) melakukan kajian ke atas kes-kes murtad di Negeri Sembilan dan mendapati ada 45 permohonan murtad antara tahun 2003 dan 2014, yang mana 29 kes telah ditolak dan hanya 16 yang diluluskan. Antara 29 kes yang diluluskan, ia melibatkan:

1) Orang bukan Islam yang pernah memeluk Islam (Muallaf atau saudara baru) yang berkahwin dengan orang Islam, bercerai dan mahu balik ke agama asal
2) Anak yang ibu bapanya Islam, tetapi dibesarkan oleh keluarga bukan Islam
3) Celaru identiti kerana berstatus Islam tetapi ibu bapanya bukan Islam
4) Individu bukan Islam tetapi memiliki nama Islam dan berstatus Islam.

Tidak ada satu kes pun yang diluluskan yang mana melibatkan orang Melayu, kerana bagi orang Melayu, kekangannya adalah lebih besar dan adalah agak mustahil untuk keluar daripada Islam. Bagi mereka yang permohonannya diluluskan di atas, ada yang melibatkan sesi kaunseling sehingga 20 kali, dalam lain kata, ia mengambil masa yang cukup lama untuk selesai dan melalui banyak proses. 

Seksyen 119 Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Sembilan) 2003 menggariskan prosedur yang perlu dilalui seseorang itu dalam membuat permohonan untuk keluar Islam. Ini termasuk membuat permohonan rasmi melalui pengisian borang dan memberikan semua "fakta yang menyokong alasan permohonan itu". Pemohon akan diminta untuk bertaubat dan jika enggan, pemohon akan diberikan masa 90 hari tempoh bertaubat dan dalam pada itu, mahkamah akan menguruskan supaya orang itu melalui sesi kaunseling supaya diseru bertaubat. 

Jika setelah 90 hari itu pemohon masih enggan bertaubat, hakim mempunyai kuasa untuk menangguh pendengaran pemohon itu selama tidak lebih setahun. Ini dengan harapan supaya orang itu akhirnya akan membatalkan permohonan keluar Islam itu. Dan akhirnya jika pemohon masih enggan bertaubat, maka pegawai bertanggunjawab akan menyediakan laporan untuk mengisytiharkan dia telah keluar Islam dan mahkamah akhirnya akan membuat keputusan sama ada untuk meluluskan atau membatalkan permohonan tersebut. Seperti yang kita lihat, kebanyakan permohonan akan ditolak, dan jika orang Melayu yang memohon, peluang untuk berjaya adalah sifar.

Di Mahkamah lain seperti Wilayah Persekutuan dan Selangor pula, ia sama juga melibatkan proses yang panjang. Pemohon perlu mengisi borang yang dipanggil borang MS2, MS3 dan MS26, MS27 dan melampirkan segala dokumen pengenalan diri dan bukti pembaptisan (jika masuk kristian). Proses mahkamah yang lama akan digunakan oleh jabatan agama untuk menahan pemohon ini untuk diletakkan di dalam sesi kaunseling. Selain daripada dipanggil untuk sesi kaunseling, rata-rata pemohon juga berhadapan dengan risiko ditahan di dalam Pusat Pemulihan Akidah di Hulu Selangor semasa tempoh ini (tempoh tahanan tidak melebihi enam bulan).



Pusat ini menempatkan mereka yang melakukan kesalahan murtad termasuklah mereka yang terlibat dalam ajaran sesat dari seluruh pelosok negara. 

Berbaloikah permohonan keluar Islam?

Seperti yang dilihat, proses undang-undang yang panjang dan kos guaman yang tinggi adalah amat menyukarkan pemohon untuk menukar status Islam itu. Dan bagi orang Melayu, belum ada lagi kes yang diluluskan, dan kes Lina Joy sering dijadikan precedent, atau kes penentu awal bagi apa-apa kes selepasnya, iaitu, sesiapa yang ingin menukarkan status Islam di Jabatan Pendaftaran Negara, perlu mendapatkan kelulusan Mahkamah Syariah terlebih dahulu, dan Mahkamah Syariah pula tidak mungkin akan meluluskan permohonan seorang yang memang membesar di dalam keluarga Islam terutamanya jika orang itu orang Melayu. 

Selain proses mahkamah yang memenatkan, tekanan, ugutan dan ancaman yang diperolehi adalah cukup untuk membatalkan niat sesiapa sahaja untuk memulakan proses mahkamah itu. Walaupun negara Malaysia tidak mengamalkan hukuman hudud untuk membunuh orang yang keluar Islam, tetapi tekanan berat yang dihadapi sudah dianggap cukup menghukum. 

Komen dari mereka yang tak faham



Kadang-kadang kita akan menerima komen dari orang terutamanya orang Islam yang mencabar bekas Muslim seperti saya untuk mengisytiharkan sahaja ketidakislaman kami di mahkamah. Ini kerana, menurut sebahagian dari mereka, kami boleh saja untuk melakukan sedemikian. Tapi seperti yang saya sebut di atas, ini langsung tidak benar. Antara contoh komen adalah seperti contoh komen di atas yang pernah saya terima di blog saya. Dia malah mendakwa kononnya ada 3000 orang yang register untuk murtad, dan permohonan mereka diluluskan. 

Ketika itu saya berkali-kali mencabarnya semula untuk memberikan sumber dari mana dia dapat angka ini untuk buktikan dakwaannya, tetapi dia gagal menjawab kerana hakikatnya memang itu angka rekaan semata, ia tidak benar sama sekali. Dia kemudian tukar topik setelah saya menekannya untuk buktikan dakwaannya itu. Hakikatnya tiada orang Melayu Islam yang diluluskan permohonannya. Kami kekal hidup di dalam penindasan di mana kami dipaksa untuk percaya kepada agama yang tidak kami percaya lagi, dan dipaksa terikat dengan undang-undang Islam.

Kami terpaksa menjadi munafik

Ini yang perlu orang-orang Islam faham. Orang bukan Islam yang nak memeluk Islam pun, ramai yang masih takut lagi sebab takut keluarga mereka akan buang mereka atau marah kepada mereka, bagi orang Islam yang nak keluar Islam, tekanannya adalah berkali ganda, sudah tentu ramai yang sama juga berasa takut untuk keluar Islam dan menzahirkan ketidakislaman mereka lagi. 

Ada di kalangan bekas Muslim yang berani mendedahkan identiti diri mereka di Twitter atau di blog-blog tetapi angka mereka kecil, dan bagi yang identiti mereka diketahui ni, biasanya mereka akan dilihat oleh masyarakat Islam sebagai orang jahat yang tidak bermoral, dan segala kredibiliti mereka akan dilihat sebagai sudah tercalar. Mereka tidak lagi boleh diterima masyarakat sepenuhnya, kecuali mereka ini "bertaubat" lah. Jika mereka ahli perniagaan, perniagaan mereka akan gulung tikar akibat diboikot, jika mereka makan gaji, mereka berisiko dipulau di tempat kerja sehingga terpaksa berhenti kerja, bahkan boleh dibuang kerja, jika mereka pelajar, rakan-rakan akan memulau mereka dan pihak universiti akan memanggilnya untuk tindakan lanjutan. 

Maka sebab itu ramai yang memilih untuk menjadi munafik saja. 

Grafik yang memudahkan

Grafik di bawah dibuat oleh akhbar Malay Mail pada siaran akhbar mereka Julai 2014. Ia memberikan gambaran ringkas tentang hukuman bagi orang yang keluar Islam di Malaysia di negeri-negeri yang berbeza. 


Satu yang ingin saya sebut, sebenarnya jika diikut pada agama Islam, setakat tidak percaya sudah menjadikan seseorang itu murtad, maka dengan definisi ini, orang yang sudah tidak percaya Islam sudah menjadi bukan Islam dan sepatutnya tidak tertakluk lagi di bawah mahkamah syariah di Malaysia. Tetapi di Malaysia, biarpun sudah bukan Islam, orang itu masih lagi tertakluk di bawah undang-undang syariah dan boleh dipenjara atau didenda hanya kerana tidak percaya atau berbeza agama. 

Masih pelikkah orang yang keluar Islam sering bercakap tentang Islam? 

Ini kerana kami masih lagi ditindas dan berstatus "Islam" walaupun sudah bukan Islam. Sudah pastilah ramai di kalangan bekas Muslim yang sering mengkritik Islam dan sering bercakap tentang Islam kerana sifat Islam yang memaksa ini. Jadi pengharapan orang-orang Islam supaya orang yang sudah keluar Islam tidak lagi bercakap tentang Islam adalah pengharapan yang bersifat tidak memahami  langsung. Ini belum lagi mereka yang hidup di dalam negara yang mana hukum hudud dilaksanakan dan orang yang keluar Islam memang dijatuhkan hukuman mati.

Comments

  1. Salam Saudara,
    Personally saya strongly believe admin bukan orang Islam kelantan. Mostly thread2 dalam blog ini mudah dijumpai dan ulangan translation di blog blog dan website berbahasa English.

    Sebelum berpindah ke Atheis ,mari kita renungkan adakah dunia akan jadi lebih baik sekiranya Islam,Muhammad dan Allah tu tiada.Bnyak persoalan dan keraguan agama lain dan kefahaman tidak dapat dijawab.

    Sedangkan orang Asli dalam hutan pun menyembah sesuatu & alam sekitar,inikan pula orang yang perasan maju mengaku Atheis. Atheis jadian pula tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak tinggalkan komen, elok kamu respon atau komen brkenaan post sy. Ni komen takda kaitan apa pasal? Kamu tak prcaya sy dr kelantan, sudahlah. Apa sy peduli.

      Translation dlam website english? Dh sy petik hadith dn quran, klau kamu translate sudah pastilah kluar dlam website lain juga.

      Adakah dunia akan jd lebih baik tanpa buddha? Adakah akan jd lebih baik tanpa hindu? penganut hindu dn buddha akan kata tidak. Soalan ni tak mmberi maksud apa2. Klau ia beri kesan baik pn, tak bermakna ia ssuatu yg benar. Sbab manusia pun boleh buat ssuatu ajaran yang baik.

      Orang asli dlam hutan smbah semangat roh pokok dan batu, bila kamu nak mula ikut mereka? Ni kata2 “ateis jadian” apa semua ni tak penting, yg penting bila kamu nak bagi hujah utk membuktikan agama kamu.

      Kalau kamu tak dapat bg bukti untuk agama kmu, takda guna untuk kamu hrapkan orang percaya agama kamu. Malah skarang ni makin ramai yg dh tak percaya agama kamu pun sbenarnya. Dan cara utk bagi orang tetap percaya adalah mrlalui paksaan dn tekanan., macam di sini lah.

      Delete
  2. bila Allah dah tutup pintu hati.. inilah jadinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok, jdi sy begini sbab allah kamu dh tutup hati sy? Jd kena salahkan allah lah sbab tutup hati sy, bukan salahkan sy. Betul tak?

      Delete
    2. tak salahkan kamu pun.. dan tak pernah menyalahkan Tuhan itu sendiri..kerana Allah yang mengetahui asbab.. Allah tu tak pernah zalim.. cuma manusia yang menzalimi diri sendiri.. kamu berhujah wow.. seperti bangga dengan ilmu pengetahuan yang kamu ada.. sampaikan bukan saje kerna ilmu yang hanya berkiblatkan sains tu buat iman dan kepercayaan kamu tu hilang.. malah.. sanggup memerangi agama islam tu sendiri umpama kamu dah ckup yakin dengan ilmu2 kamu.. pengetahuan kamu itu sekadar untuk tingkatan kamu.. tak semua dapat dibuktikam dengan akal sihat seorang manusia ataupon sains.. kalau kamu ni benar2 lah seorang islam pada asalnya.. maka cuba lah dekatkan diri dengan ilmu perubatan islam.. nescaya kamu tahu bukan segala benda mampu dicapai dengan akal dan kamu pasti yakin 100% tiada yang ujud selain Allah..

      Delete
    3. Senang mcam ni lh, kamu tu guna akal sihat kamu dn nilai islam ni. Masuk akal ke tak, dan bercanggah ke tak dengan fakta dn sesama sndiri. Kamu baca artikel2 sy di blog ni, kmudian nilai dngan akal sihat. Sy harapkan kamu mampu menggunakan akal kamu tu untuk menilai dngan adil, jngan biarkan bias kamu trhadap agama nenek moyang kamu tu, mmbutakan mata hati kamu untuk menilai.

      Delete
    4. Itu hanya dari sudut pandangan kamu je.. sebab dalam diri kamu tu kamu nampak yang negative je berkenaan islam dan hanya berkiblatkan fakta (atau bahasa terbaiknya adalah "teori" je)sains semata2. Pada saya orang macam kamu ni la yang paling senang dimanipulasi oleh sesetengah pihak.. Alquran bercanggah dengan fakta? dari sudut pandangan saya tak rasa pon begitu.. sebab alquran ni bukan buku sains.. tapi buku manual kehidupan manusia.. maka seharusnya kena sesuai dengan sudut pemikiran, pandangan dan pemahaman manusia..Kalau alquran kata matahari bergerak n bumi diam terhampar.. Fakta sains pulak kata bumi bulat yang bergerak.. kite terus pulak pandai2 judge alquran tu palsu tu pada saya terlalu awal buat conclusion kerana bukan itu tujuan alquran diturunkan... alquran tu sememangnya sesuai dengan sudut pandang kita sebagai manusia n untuk umat manusia. bukan untuk alien kat pluto ke mars ke..awak skg cube lah berdiri tegak n diam.. apa yang awak rasa n lihat dari perspektif pandangan awk? bkankah awak merasakan diri awak sendiri dalam keadaan diam dan alam ini dam seisinya yg awak nmpak bergerak relatif kepada diri awak sendiri?? Bukankah alquram itu sebenarnya diturunkan untuk awak sendiri? kalau la awak rasa awak tu tinggi sangat ilmu n berani berhujah berkenaan alquran.. ramai lagi orang yang lebih berilmu daripada awak dan takdela pulak mengaggap islam seperti apa yang awak anggap.. cuma awak menilai islam ni dari sudut pandangan negatif awk je.. yang saya tak boleh blah tu sampai yakin 100% tu terhadap sudut pandang awak sampaikan hilang rasa takut dan hormat walaupon sikit.. orang bukan islam pon takdela perangai mcm awak ni.. awk plak die punye lebih lain mcm.. mcm dah yakim sgt seolah2 awak ade solid proof "atheis" / pahaman tiada agama awak tu jalan paling btol dah tu.

      Delete
    5. Alquran bukan buku sains kata awak, ni apa maksud dia? Maksudnya Qur'an blh ckap apa saja perkara yg bercanggahan dngan fakta dn awak blh justifikasikan dgn kata ia bukan buku sains? Quran boleh kata gunung ni tujuan dia nak elak bumi daripada bergoyang atau gempa, walaupun hakikatnya gempa berlaku di kawasan gunung juga dan gempa boleh juga mnyebabkan gunung terbentuk dlam kes-kes tertentu. Quran boleh kata air masin dan tawar mustahil bercampur padahal tu salah, air tawar dan masin kalau dicampurkan lama2 akan bercampur juga dalam bentuk larutan yang baru.

      Benda2 mcam ni dn bnyak lagi yg jelas brcanggahan dgn pngetahuan umum awak blh terima? Sains ni hnyalah mrujuk kpd pngetahuan dan cara mngkaji. Kdg2 bila org kata quran bukan buku sains, dia cuma nak bagi sebab utk prcaya kpd buku yg brcanggahan dgn pngetahuan am.

      "Fakta sains pulak kata bumi bulat yang bergerak.. kite terus pulak pandai2 judge alquran tu palsu tu pada saya terlalu awal buat conclusion kerana bukan itu tujuan alquran diturunkan..."

      Ini berbahaya, sbb maksud kamu, alquran takkan salah, sebab tak kisah apa quran kata, walau mengarut mcam mana skali pun, kamu boleh saja justifikasikan dngan kata "oh itu pandangan manusia je". Quran juga kata air mani ni terhasil antara tulang belakang dan tulang rusuk. Ni lagi jelas2 salah, tp ulama mntafsirkan mcam2 cara, mcm2 cara nak putar utk justifikasikan ayat ni termasuklah "oh dari pandangan manusia". Walaupun dr pandangan manusia pun salah juga sebnarnya.

      Klau quran nak kata yang matahari bergerak, untuk elakkan kekeliruan, seeloknya quran kata juga dlam tempat lain tentang hakikat sbnar, iaitu bumi mengelilingi matahari dan bumi juga berputar. Klau quran kata begitu, barulah ia ssuatu yg mnakjubkan, sbab kita boleh lihat yg quran brkata sesuatu yg dilihat baru.

      "ramai lagi orang yang lebih berilmu daripada awak dan takdela pulak mengaggap islam seperti apa yang awak anggap"

      Ramai juga orang hindu yang jauh lagi berilmu dari awak yang tak anggap hindu tu salah, atau islam tu benar. adakah ni bermaksud hindu tu agama yg benar skarang?

      Awak pn yakin 100% yg agama hindu tu salah, agama ayah pin tu salah, agama buddha dan kristian tu salah, tp awak tak rasa itu memelikkan kan? Jd klau awak sndiri pn rasa macam tu psal agama lain, knapa awak nak rasa pelik sy tak percaya pd islam, pdahal sy dh bagi bnyak sebab knapa islam tu bukan agama benar dkat blog ni?

      Delete
    6. hi, pertama kali saya jumpa blog dari malay begini. harap dapat berbincang dgn lebih terbuka. kita dlm bot yang sama. faham sgt ape yg korang maksudkan... saya sendiri pun bersendirian dalam menghadap isu agama ni..mungkin kita boleh tolong sesama kita...kalau boleh saya nak sgt kalau kita sama2 dpt talk secara live...

      Delete
  3. Dah saya cakapkan.. alquran itu bukan buku sains.. tapi pedoman.. manual.. cara hidup.. yang awak tak habis2 nak berkiblatkan sains tu pasaipa?? awak ni jenis manusia yang senang dimanipulasi.. awak takkan jumpa 1+1=2 dalam alquran.. ramai je pengkaji alquran yang tak setuju dengan pandamgan awak tu.. kerana awak menilai islam bukan dari neutral... awk tu lebih kepada benci dalam suka.. maaf cakap la ye.. lebih kepada menunjukkan tak puas hati dengan Allah itu sendiri dan nak balas dendam n bergaduh je dengan Tuhan.. saya lihat komen di blog awak ni dari seorang hamba Allah pada tahun 2016 lagi dah pernah menjawab n menunjukan bukti kewujudan dan kekuasaan Allah.. cuma sifat kamu yang tak menilai dengan neutral je kamu akan sentiasa besikap demgam sifat offensive..Alquran tak cakap pon Matahari bergerak mengelilingi bumi.. alquran cuma cakap matahari dam bulan itu bergerak dalam garis edarnya.. sifat negatif dan offensive kamu yang pandai2 kata alquran berkata sebaliknya..alquran itu satu kitab.. kitab ni diturunkan pada sesuatu kaum dan mengikut peradaban wktu itu.. baru la namanya "kitab panduan"

    Awk tu kalau kalau menulis nampak macam pandai.. tapi sebenarya awak sensiri yang tak paham maksud alquran itu sendiri.. saya pon sebenarmye tak percaya pon awak ni sebenarnya ex muslim atau melayu.. mungkin awak ini berketurunan india yanh beragama hindu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Dah saya cakapkan.. alquran itu bukan buku sains.. tapi pedoman.. manual.. cara hidup.. yang awak tak habis2 nak berkiblatkan sains tu pasaipa??"

      Sains tu apa mnurut awak? Quran kata gunung tu untuk halang gempa, ni satu kesalahan. Bukan salah mngikut sains, tapi salah mengikut fakta. Kamu pun tau gunung tak menghalang gempa. Betul?

      "saya lihat komen di blog awak ni dari seorang hamba Allah pada tahun 2016 lagi dah pernah menjawab n menunjukan bukti kewujudan dan kekuasaan Allah.. "

      Apa buktinya? Cuba awak bagi. Kalau setakat tulis saja lpas tu kata itu bukti tapi takda isi, itu bukan bukti namanya.

      "cuma sifat kamu yang tak menilai dengan neutral je kamu akan sentiasa besikap demgam sifat offensive"

      Sy dah neutral dah ni, awak tu yang tak neutral. Awak neutral tak? Awak mnilai dengan bias yang 100% mngatakan islam tu benar, lpas tu baru awak menilai. Kalau macam tu smpai bila pun awak takkan dapat menilai dengan adil. Ibarat seorang beragama buddha yang mnilai agama dia, tapi dia awal2 dah kata buddha takkan salah, dan klau ada yang nampak macam salah, kita letak tepi dulu dan beriman 100% bahawa buddha tu memang pasti dari tuhan.

      Ini bukan mnilai scara neutral.

      "Alquran tak cakap pon Matahari bergerak mengelilingi bumi"

      Al quran cakap matahari mngelilingi bumi.Quran cakap matahari beredar dan masuk kedalam lumpur (wajada=mendapati), dan bulan mengikuti matahari, dan matahari mengikut bulan, dan bulan takkan mengejar matahari, dan matahari takkan dapat mengejar bulan, dan siang "membaluti" malam dan malam membaluti siang. Bulan dan matahari beredar pada paksinya. Semua ni mengatakan matahari dan bulan mengelilingi bumi.

      "itab ni diturunkan pada sesuatu kaum dan mengikut peradaban wktu itu.. baru la namanya "kitab panduan""

      Panduan hidup kan? Macam mana nak tau mna satu boleh dijadikan panduan? Takkan nak pilih saja, kalau al quran bertentangan dengan hakikat, jadi ini kita kata "oh, ni menurut pandangan manusia saja, bukannya betul pun", kalau psal benda lain yang dirasakan berguna kita kata "oh, ini panduan, kena ikut".

      Ni maksudnya quran tu dah jadi buku yang tak begitu berguna, ada yang boleh dijadikan panduan dan diambil serius, ada yang tidak. Yang tidak tu, kebetulan kebanyakannya apabila quran bercerita pasal alam sekitar. Yang panduan tu pula, lebih kepada benda yang ghaib dan cara ibadat.

      Yang ghaib tu memang orang tak boleh nampak lah, jadi quran boleh kata apa saja dan orang pun percaya saja, ibadat tu pula memang orang terpaksa ikut saja walaupun tak nampak apa logik dan faedahnya, tapi pasal alam sekitar, yang kita boleh nampak dan rasa, tiba-tiba ni jadi "oh, ini bukan panduan, ini cuma mnurut pandangan manusia saja, janganlah percaya bulat2".

      Macam ni ke?

      " saya pon sebenarmye tak percaya pon awak ni sebenarnya ex muslim atau melayu.. mungkin awak ini berketurunan india yanh beragama hindu."

      Awak tak percaya sudahla, sy pun nak buat mcm mana klu awak tak prcaya. Dan tak bagi kesan pd sy pun.

      Delete
    2. Zaman zaman nusantara kuno dulu,manusia dah tau pasal orbit di angkasa walau tak pernah jejak ke sana walau bukan bersumberkan al quran..byk penemuan baru skrg

      Delete
  4. Salam Saudara Admin,
    Kalau nak keluar Islam nak masuk agama apa.(Athies).Mau tergelak orang majlis ugama bila terima form.

    Atheis mati meninggalkan bangkai dan tanah,oranh islam mati masuk syurga .Bye,bye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang majlis mana ada tergelak, diorg terus tahan dan bawa masuk kaunseling. Kalau lebih2 lg, boleh kena reman.

      "Atheis mati meninggalkan bangkai dan tanah,oranh islam mati masuk syurga .Bye,bye"

      Suka hati kau la. syurga tu tak wujud pun. wujud dalam minda kau je

      Delete
  5. Hurmm, aku mcm kau min. Tak percaya sangat sebab ;- dibenarkan perkahwinan budak 6 tahun, boleh menghambakan orang dan banyak lagi sebenarnya kesalahan yang ada dalam Islam..macam kes hari tu ada orang simpan video budak 6 tahun asal dia kene tangkap, bukan ke dia ikut langkah Muhammad..aku pun rasa yang agama adalah fake..tapi as long kita buat perkara baik macam membantu orang, atau sedekah kat pengemis camtu kita dah jadi orang baik.. kebanyakan muslim kat malaysia takut seksaan neraka..ia seperti hidup kita dipaksa beribadah kepada bende yang tiada

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye betul, buat benda baik tolong orang, jngan kacau orang. Dah elok la tu. Klau kita buat bnda ni, tanpa perlu harapkan syurga yg penuh bidadari seksi dn arak tu, maksudnya kita buat dgn btul2 ikhlas, lbih baik drpd org2 islam yg sntiasa brharap, yg sbnarnya buatkan diorg jd tak ikhlas sbnarnya.

      Neraka tu satu konsep yg pnuh dgn masalah sbnarnya kan. Satu tmpat yg jd medan utk tuhan seksa makhluknya sndiri slama lamanya. Mcm la tuhan ni teruk sngat dn suka sngat seksa org

      Delete
  6. Min, ada tak tips teruskan hidup sebagai ex muslim..cuz aku dah murtad dari segi fikiran..tapi still islam dalam ic, cuma saya takut future macam nk kahwin dan mk saya..takut mk saya kecewa je lah, and saya kalau boleh tak nak kahwin cara islam..nk kahwin cara u.s camtuu lagi simple dan tak menyusahkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klau boleh cari org yg mcam kita jgk. Klau tak dpt jmpa, cuba cari org yg open pmikiran dia, snang skit utk dia pn akhirnya faham dn lambat laun blh ikut cara kita.

      Brbual dgn org2 ex muslim dgn lebih, bnda ni akan bantu kita lepaskan apa yg kita fikir ni, dn satu bentuk terapi juga sbnarnya. Ini antara cara nk truskan hidup ni. Brkenaan mak ni mmg susah, seeloknya klau takda kperluan mndesak, tak perlu bg dia tau.

      Kita jaga kita dlu, satu hari nnti bilangan kita akan makin ramai, dn org2 islam akhirnya trpaksa juga hormat pd hak asasi manusia ni.

      Delete
    2. Betull, hak asasi manusia dalam Islam amatlah kejam..sebagai contoh merejam perempuan dengan batu, membenarkan budak hamba ( tapi mengharamkan Arak ? ) Dan hukuman bunuh untuk ex muslim..apakah ini religion of peace yang dimaksudkan, malaysia ni tutup je dark side of islam.. kebanyakan melayu islam kat Malaysia tk open minded tentang keburukan sesuatu agama ( takkan la nk tengok kebaikan sahaja ) minum arak bukannya memabukkan.. tetapi akan mabuk jika diminum berlebihan, dan tak ada guna nya bertengkar dengan melayu yg lain tu.. diorang takkan faham kita yg syurga tu takde, hanyalah mainan minda sahaja

      Delete
    3. Betul. Diorg masih tak biasa agama diorg dikritik, jd tak nampak dn tak boleh fikir scara kritis. Minum arak contoh beer klau stakat segelas, memang tak jadi apa pun, klau nak mabuk skali pun, tu pilihan msing2

      Ak sndiri mmg jarang sngat minum, kdg2 je klau kluar dgn kawan2, stakat nak lepak2 borak2. Bukannya ada apa pun. Tp klau dh dr kcik diberitahu arak ni haram, memang setitik arak pun boleh jd isu maha besar, hnya sebab dh dididik pmikiran mcam tu.

      Org2 islam ni kna faham, yg apa sja yg diorg anggap betul, tu cuma hasil didikan diorg sja. Dalam minda diorg sja yg bnda tu dianggap betul. Tak smestinya bnda tu betul pun. Masalah dia bila dh tralalu yakin bnda2 tu btul, wlaupun takda bukti dn kpercayaan tu pnuh masalah, contoh syurga dn nraka tu..

      Delete
    4. Arak diharamkan tapi mmperhambakan org lain dihalalkan. Arak diharamkan, tp dkat syurga nnt, bukan sja boleh minum setitik arak, tp ada sungai arak. Boleh minum puas2.

      Lpas tu nk dipaksa org prcaya pd prkara2 ni..

      Delete
    5. Hahahaha right..klau sayur sayuran diambil dengan kadar berlebihan pun membahayakan kesihatan jgk..klau taksub ibadah pun tk elok jgk mcm kisah barsisa haha

      Delete
  7. Sedikit idea. Non Believer boleh juga kawin tapi kalau nk cari Non Believer juga lagi bagus. Ok. We believe that the Institution & All faith are Rubbish...so...Why worry. You can carry on with your wedding as per normal Malay Tradition and do the Akad Nikah as per Normal " JUST TO PLEASE " them. To you its fake ceremony...so..
    No harm....for them...They are Happy. Maksud sy once in your life celebrating a nikah ceremony just to please your Beloved Mother n thats good. So long you Dont create problem during the process and dont announce your Non-believe. Macam "Takiyah"? After All No Hell and Heaven.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, we can do that. Its just that those who wish to marry the muslims will need to find muslims who are open minded. If not, even after the takiyah, there might be problems adjusting with the partner thereafter.

      Delete
    2. Haha...your Partner is somewhere out there....try harder. Good Luck.

      Delete
  8. I'm an ex-Muslim Malay, never practiced Islam since I was a kid, never wore hijab unless following school rules (lepas sekolah terus bukak), and never prayed unless it's jemaah keluarga or at school weekly group activity, sepanjang hidup status Islam semata2 hanya di IC because I wasn't given a choice since born.

    I am now in love with an Atheist (ex-Christian) from another race (Indian), but marriage would be hard since Malaysia doesn't allow interreligious marriage among Islam unless both are Muslims, he said he doesn't mind converting as long as we're together, but I honestly don't want him to convert and even I myself isn't comfortable with claiming myself as a "Muslim", I suggested moving out of Malaysia but he hesitated as he wants to care for his mother here in Malaysia.

    Any tips or advice on my situation?

    ReplyDelete
    Replies
    1. If he really doesn't mind to convert, then maybe that is the only way for you to be together and still stay here in Malaysia as a registered couple. I've faced a similar issue before, where I was in a relationship with a Chinese Buddhist lady and she also said she would convert. However, deep down in me I didn't want to add to the growing number of Muslims in Malaysia, and don't actually want her to convert, but since that's the only way for us to be together, I eventually conceded.

      However, after sharing more info about Islam with her, eventually she became more hesitant and more repulsed towards Islam. Eventually though, we ended the relationship after there were some family acceptance issues.

      If you both are prepared to get married as Muslims, and later on just live your own life believing in whatever you want to believe in, then just go for it. Your partner is an atheist (and I assume you are too), and that makes things easier, because even if after marriage he doesn't want to remain Muslim, he doesn't have to bring any religious displays around or in your house. People wouldn't know and that's fine and you can keep on not believing in the religion. He has to be prepared for the long term imprisonment in Islam, but that is not really strange, all of us here myself included are prisoners within Islam.

      We are fighting the good fight.

      Delete
    2. I have a way and i think it is rare for malaysian to do it. But i cannot expose it under the comment.... hope i can talk with you someday.

      Delete
    3. You can always email me. My email address is on the description column on the left.

      rakyatmarhaen123@gmail.com

      Delete
  9. payah lah kalau tidak ada melayu lulus ni...saya memang tak nak jadi islam di Malaysia ni...seksa jadi islam malaysia ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..Ia ibarat sumpahan..Yang akan ikut kamu sampai kamu mati. Walaupun di hati tidak percaya, tapi di IC tetap tulis Islam. Maka di Malaysia, Islam lah kamu. Sbab di Malaysia, syarat untuk menjadi Islam adalah IC, bukan pada kepercayaan di hati.

      Delete
    2. Sedih harus bersorok 😭😭 kite je faham saya selalu berdoa sama tuhan tolong aku di setiap langkah ku .

      Delete
    3. berdoa sama tuhan? siapa plak tuhan org atheis ni?

      Delete
    4. dia bukan atheis.. mngkin kristian

      Delete
  10. Good for you 💪🏾

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  11. Are you still muslim in the IC? Are there many ex-muslim around here?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, unfortunately I still am. Its impossible for me as a Malay and both parents being Muslim, to remove the word Islam from my IC.

      Are you Malay as well? Or if not, how long have you been Muslim if you are?

      Yes there are several ex-Muslims in this blog who regularly comments. Do reach out to me and the others.

      Delete
    2. Stay strong min aku pn sma mcm kau

      Delete
    3. Thanks Raz..Bagus dpt jumpa sorg lg mcm aku..duduk negeri mana?

      Delete
    4. Negeri sabah umr 19 brsyukur juga la sdr d usia muda..Tpi tiap hari fikir msti strss fikirkan mcm mna nak trskan hdp.Btw aku lbh kpd christian,wktu umr 16 tahun agnostic sbnrnya.

      Delete
    5. Oh begitu..ya tenang saja, klau rasa stress, boleh tulis di blog..tmpat melepaskan stress haha..

      Delete
    6. Entah lah min x pndai sngat mngarang.Hari2 buat research mcm mna nak kluar cara bersih tpi enakmen sabah x sma mcm negeri sembilan.keluar Islam trs jd kesalahan jenayah blh dnda smpai 5k pnjara lagi maigad

      Delete
    7. Memang setahu sy di malaysia memang di mana-mana pun tidak dapat keluar Islam. Di negeri sembilan yang betul, semacam ada sedikit kelonggaran, tetapi setahu saya bagi yang memang lahir dan dibesarkan dalam keluarga Islam, memang mustahil nak keluar scara bersih.

      Saya rasa kamu mmg dibesarkan dlm kluarga Islam kan? Sbab baru umur 19 sudah pun bragama Islam. Kesian.

      Delete
    8. Saya nak reply masalah Razz333 dari Sabah tu. Saya ada jawapan kepada soalan dia tapi tak tau mcm mana nak berhubung dgn dia. Mhn bantuan admin

      Delete
    9. Hi, saya pun takda contact dia, sy hrapkan dia akan baca komen ni nanti.

      Delete
    10. hi GodLoveUs saya pun dari Sabah dan saya pun merancang mau keluar Islam bole contact saya ka if kami ada info mcm mna proses keluar islam d sabah ni

      Delete
    11. hi GodLoveUs, saya pun dari Sabah and got the same problem. boleh tak hubungi saya juga?

      Delete
    12. X sngka 2 tahun dh lalu GodLoveUs @Hye223 telegram saya

      Delete
  12. X tau la kalau Mahkhmah tggi negeri dpt hndle kes2 mcm ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu nk tau dulu, kamu mmg asal dr kluarga Islam dan didaftar sbagai Islam sjak lahir ke? Klau ya, memang tidak ada peluang. Itulah yg sedih.

      Tp jgn stress atau risau sgt, sy dn rakan2 seangkatan mmg sdang mmperjuangkan hak org utk kebebasan bragama, cuma mgkin usaha tu agak sdikit terhad krana kekangan di negara ni, sperti yg sudah sdia maklum....

      Delete
  13. Ayah saya dahulu Cina dan beragama buddha, dahulu ada satu ustaz yang membuatnya Agama Islam macam secara paksa . Dan terjadilah Agama Islam dan Biarkan sja begitu . Selepas itu, Ayah saya rasa Menyesal Jadi Agama Islam apabila berjumpa dengan ibu saya sebab Ibu saya Agama Kristian Katolik .

    Dan disitu Diorang kahwin tapi Ibu saya Masih lagi Kristian di IC dia . Dan ramai kawan2 saya dahulu dan Cikgu2 ustaz smua hairan dan diorang bawalah sya sampai ke kaunseling.

    Ok itu cerita ayah dan ibu sya . Sekarang sya . Saya beragama Islam dari sejak lahir , Tetapi langsung tidak ada belajar Islam pun sebab tidak ada keminatan Pada Islam tetapi Keminatan pada Agama Kristian .

    Dahulu saya dibuli kerana memakai rantai salib Di sekolah , Disitu lah Ustazah bawa ke Kaunseling .

    Dan saya mahu tanya ni kalau dalam kes saya . Ada senang sikit ke? Nak Keluar Agama . Sebab Langsung tak belajar Tentang Agama islam dan Sekarang saya sudah telah memohon untuk belajar sunday school Di church dengan Ic yg masih Islam untuk mendapatkan Baptis dan Sakramen Penguatan. Tetapi banyak syarat mesti mau ic keluar agama.

    Saya skrg berumur 22 Tahun berasal di Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada cabaran sikit sbab lahir dalam Islam. Yg masuk Islam dn nk keluar macam ayah kamu pun susah, jd dlam kes kamu yg memang lahir sbagai Islam, dia mnjadi sedikit lebih susah.

      Tp blh gunakan hujahan kamu tidak diajar atau dibesarkan di dalam keluarga yg mengamalkan Islam, di Sabah kes yg diluluskan sedikit tinggi brbanding negeri-negeri lain, jika mngikut data dr tahun 2011, dan diikuti negeri sembilan. Pun bgitu princian kes2 tidak diketahui.

      Sy rsa agak sukar nk buktikan bhawa kamu dibesarkan scara tidak islam, sbb sy pasti kamu juga brsekolah di sekolah biasa dn mngambil mata pelajaran Islam dn sbagainya.

      Ada satu kes lulus murtad, ayah islam dan ibu buddha, pun bgitu kes ini brjaya sbab pemohon mrupakan anak luar nikah, dn mahkamah mmutuskan sbab ini, agama ayah tidak turun kpd anak. Nmpak mngarut, tetapi inilah yg diputuskan mahkamah, slain drpd hujahan bhwa pmohon tu tidak dibesarkan sbagai Islam
      https://www.hmetro.com.my/utama/2021/02/671489/mahkamah-persekutuan-putuskan-rosliza-ibrahim-bukan-muslim

      Kamu blh cuba, tp brhati-hati. Dn sy katakan, pluang adalah amat tipis.

      Delete
  14. Min kalau ibu dia Kristen berkawin dengan islam ..mesti anak dia pun islam kan ...so kalau anak dia tu nak masuk Kristen boleh menyokong tak alasan dia untuk keluar islam...sebab ibunya sebelum kawin pun kristian...dan kat sabah undung² keluar islam pun sama tak mcm kat semenanjung?

    ReplyDelete
  15. Min, boleh terus ke mahkamah syariah utk process keluar islam ataupun kena melalui peguam syariah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ambik peguam. Tp mcm sy ckap, klau kamu mmg dilahirkan dlm kluarga islam, dn mak ayah Islam, takda peluang. Klau salah satu ibu atau bapa dulu agama lain dn masuk islam, kamu kena cuba buktikan yg salah sorang ibu atau bapa tu tidak mngamalkan islam, dan tidak mmbesarkan kamu cara islam. Tp klau kamu mmg duduk dgn ibu bapa, mahkamah akan kata balik, msti salah sorang dr ibu bapa prnah ajar kamu islam

      Delete
    2. Sye mualaf tapi ic da tkr islam .. mcm mne sye nk tukar agama asl blik??

      Delete
  16. Mualaf nak ke agama asal boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ic sekarang asal lagi belum tukar islam lagi

      Delete
    2. Sye mualaf tapi ic da tkr islam .. mcm mne sye nk tukar agama asl blik??

      Delete
  17. Since sy tak boleh tukar status IC, kenalah munafik and pretend just to live with society. Sigh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya muslaf Masuk Islam sebab kawen tapi sekarang dah cerai nak nak ke agama asal boleh tak?

      Delete
    2. Boleh tp susah skit, peluang tu masih ada. Cari peguam yg boleh bantu.

      Delete
    3. Lagi better murtad dari jadi munafik😭😭 sbb kita tak nak jadi jahat

      Delete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Ayah saya Islam dan mak saya Cina beragama Buddha, mereka tidak bertunang dan kahwin, sejak mak saya melahirkan saya ayah saya tinggalkan saya dan mak semasa im still baby tidak cukup sebulan, tetapi sijil lahir saya dan IC saya berstatus islam, sepanjang hidup ni saya still berstatus Islam di dalam IC, mengenai tentang sembahyang dan adat-adat islam tu mmg i tak tahu sbb saya membesar dari family cina, so nak tanya kalau saya nak keluar dari islam ni boleh ke? And any suggestion tak untuk guide me macam mana proses untuk kes saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk u, masih ada peluang, tp kos guaman tu yg akan jd masalah, brgantung kpd kesanggupan utk bayar berapa bnyak kepada lawyer. Tp proses tu akan ambil masa, mungkin brtahun, tp sy pasti ia brbaloi jika akhirnya brjaya buang prkataan Islam dr IC

      Rujuk kes ni

      https://www.hmetro.com.my/utama/2021/02/671489/mahkamah-persekutuan-putuskan-rosliza-ibrahim-bukan-muslim

      Delete
  20. Hello min,kawan saya ayah dia dari sabah bajau islam dan mak dia beragama Christian tapi mak dia convert islam sebab berkahwin dengan bapa dia tetapi sejak mak dia melahirkan dia ayah dia tinggalkan dia dan sijil lahir dia dan IC dia berstatus islam, sepanjang hidup ni dia still berstatus Islam di dalam IC, mengenai tentang sembahyang dan adat-adat islam tu mmg dia tak tahu sbb dia membesar dari family mak dia yang beragama christian dan mak dia memang tak mengamalkan cara muslim lagi dan percaya kepada agama Christian so kawan saya ni dari kecil dia dh selalu pergi church,selalu pergi sunday school dan telah di baptis, so nak tanya kalau dia nak keluar dari islam ni boleh ke? And any suggestion tak untuk guide me macam mana proses untuk kes kawan saya?

    ReplyDelete
  21. Sya besar di agama krstian tapi Ic muslim stress nak hadap dunia belum lagi jumpa orang yg banyak mulut sedangakan tak tau hidup kita mcm mana hancur belum lagi pasal kehidupan yg hancur

    ReplyDelete
  22. Halo min..sa depression..sa cukup usaha sudah tuk kluar dri agama.sa mualaf,7thn sdh bcerai..masa prkhwinan pn sa lgsung x dididik dn dibimbing cara islam. Ic sa blm tukar lgi.masih status kristian.tpi bila cek detail ada anak2 status islam..automatik status sa,jdi islam(dlm jpn)biarpun ic sa belum tukar islam. Ada cara lain tak min..sa org susah,anak2 pn struggle sa jaga sndrian..sa survive anak sndrian..upah peguma pn sa xmampu..😭😭 sa takut mati sa nanti mcmna min😭😭 ada cara lain tak min..sa penat sdh..😭😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klau tidak guna peguam, sebenarnya memang tidak ada cara sudah. maaf.. memang itu realitinya.. cukup sakit dan menyedihkan, tapi itulah agama Islam..

      Yang penting sebenarnya adalah untuk buang status islam di jpn tu, tapi itu tidak boleh dilakukan melainkan menggunakan khidmat peguam dan perlu ada duit..

      Yang penting kita ada untuk masing-masing untuk support. Semakin ramai yang membuka mata untuk keluar daripada islam, kita harapkan momentumnya terus bertambah untuk jadikan suara kita didengari.

      Delete
    2. Hi min, saya nak tanya… sebenarnya saya berbangsa india dan parents saya pon india tapi diorg islam… ayah saya seorng yang masuk islam… mak saya dari india tapi dia pon mmg islam… so saya nak tau kalau mcam ni boleh tak saya keluar islam? Parents saya dah meninggal dah… relative ayah saya semua masih hindu so kalau saya cuba ada chance tak?

      Delete
  23. Hai admin,
    mak saya ialah sebelum ni iban christian tpi berkhawin dgn bapa saya yg malay islam. Saya dilahirkan Islam tapi saya most of the time dijaga oleh family Christian sebelah mak. saya memang dari kecik slalu pergi ke church dengan nenek dan tidak langsung mengikuti ajaran2 Islam sampai saya fikir saya betul2 org christian dulu. Even parent saya pernah hantar pergi class agama hati saya langsung tidak ada dgn ajaran Islam. Saya terpaksa pergi bible study secara senyap2 kerana takut bapa tidak akan terima saya. Sampai hari ni saya masih berpegang kepada ajaran Christian walaupun di dalam ic masih Islam. Dapatkah saya menukar agama di negara luar dan balik ke negeri sendiri dgn agama yg baru?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia begini, status agama di Malaysia ditentukan oleh IC dan rekod JPN. Jadi kita hanya boleh tukar agama mlalui mahkamah, dan seperti diketahui, ini hampir mustahil.

      Tidak prlu ke luar negara untuk tukar agama, sebab tukar agama jika dimaksudkan hilang kepercayaan terhadap agama asal, itu di mana2 pun boleh berlaku.

      Delete
    2. Bagaimana Cara nak keluar dari agama Islam?my husband is Hindu..tapi sbb Kawen dgn I yg sejak lahir Islam then need to convert..tapi both of us mmg tak pernah practice tentang Islam walaupun I sejak lahir Islam..I selalu fikir why agama ini banyak peraturan Dan I feel Iike Susah nya hidup ni..bila I dah Ada anak ni,banyak benda I nak kena fikir..I x pernah pun ajar anak I tentang Islam,tapi my husband Ada bawa anak2 semua pergi temple,which mean mereka terdedah juga la sedikit sebanyak about Hinduism ini..Dan I Ada terfikir untuk keluar dari agama Islam..Dan want to follow my husband religion..macam mana eh min?

      Delete
  24. hello Admin, saya perempuan umur 40-an asal daripada Sabah. Saya ni Islam hanya atas IC saja sebab bapa saya Islam Mama saya Mualaf (Tapi tidak pernah mengamalkan ajaran islam, lebih kepada atheist) saya pun sudah berkahwin selama 22 tahun dengan Suami saya (Kristian) dan saya sendiri memang mengamalkan ajaran agama Kristian selepas berkahwin dengan suami saya. Anak saya pula sekarang 2 orang memang dari kecil sampai sekarang hidup sebagai Kristian tapi nasib mereka sama macam saya (IC Islam). Pada pendapat admin boleh ka kes macam saya ni mohon keluar agama Islam dari mahkamah syariah ? Susah juga begini sebab anak2 pun mau kahwin orang Kristian. Mohon bantu sesiapa ada pengalaman dengan proses ini di SABAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tambahan - mama bapa saya tidak tinggal serumah lagi sejak sy umur belasan tahun sebab bapa kahwin lain jadi saya tidak pernah mengamalkan ajaran islam di rumah cuma di sekolah terpaksa ambil subjek Islam

      Delete
  25. Ada siapa2 tau cara mualaf keluar agama islam

    ReplyDelete
  26. Mcm mana eh nak kawin beza agama kat malaysia ni? Nak tukar agama tak boleh… i ada plan nk kawin tapi i islam and bf i cristian,i mmg nk ikut agama dia tapi mcm mna eh proses kawin tu sbb bf i tknk convert

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh maaf, memang tu tak dibenarkan di negara ni. Di malaysia mmg dilarang utk buat mcm tu. JPN pun tak mahu daftar prkahwinan mcm ni, dgn alasan prlu rujuk kpd jabatan agama. Jabatan agama pula lagilah tak mahu bnarkan

      Delete
    2. Alahai susah betul malaysia ni,kita nk tukar agama tk boleh HAHAHA

      Delete
  27. Hello sir, nak tanya..sy dulu pernah berubat cara Islam, niat hanya ingin berubat biasa tapi dipaksa mengucap jika ingin sy sembuh tu dipermudahkan..berulang kali sy reject last² sy kalah dan terpaksa mengucap, keesokan hari mereka bawa sy pergi pejabat agama utk daftar..sekarang pejabat agama call sy utk ambil sijil perakauan islam..ic sy masih original kristian..sy taktau mcm mana nak batalkan status islam tu..sbb sy merasa mcm dipaksa masuk islam..

    ReplyDelete
  28. Bagi saya tiada alasan bijak untuk keluar dari Islam. Yang nak keluar ni semua ada kepentingan diri. Bagi yang boleh berbahasa English tengok lah debat Islamic di speakers corner di youtube di sana banyak persoalan2 yang boleh di jawap secara interlectual kemungkinan anda perlu pendedahan luar kotak seperti itu untuk kembali percaya kepada pencipta seluruh alam dan persuruh terakhirnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy nak minta awak dgr balik debat2 tu, dan cuba nilai dgn pmikiran yg lbih kritis dan tajam. nescaya awk akan nmpak kbnyakan drpd hujahan2 dr apologis islam tu berat sebelah dan tidak konsisten.

      Delete

Post a Comment